Sitter i det närmaste o beställa blandare till nybygget.
Ja, är Hansgrohe värt pengarna mot tex FMM?

På exvis Sigro eller Rinkaby rör kan man se vettiga priser på båda märkena.
Men det blir en merkostnad vid köp till ett helt hus med 3 badrum o 2 kök.
Har kollat på Hg "billigare" blandare versus FMM garda eller liknande.
Ang övriga svenska märken så är jag inte förtjust i Mora i de hus som ligger på gården så droppar alla Mora blandare o ingen FMM, kanske slumpen..
Övriga blandare i samma prisklass har jag ingen uppfattning om mer än det jag läst här på detta eminenta forum.

Glad påsk på er!
//Benny
 
mitt råd, stöd svensk industri i den mån det går..
 
Grohe håller temperaturen och flödet mycket bra, aldrig dropp. Livslängd = mansålder
FMM håller temp och flöde hyfsat, dropp efter 5 - 10 år. Livslängd 15 - 20 år.
Så är det, men sen är det en viss prisskillnad, och om man räknar långsiktigt så kan man kanske motivera den högre initialkostnaden med att få en "evig" driftsäkerhet.
 
Jag har en Hansgrohe-blandare i köket som är ca ett år gammal vilken redan har börjat droppa så smått, så det där med evig driftsäkerhet är jag inte helt övertygad om..
 
Har två hansgroheblandare och alla funkar prickfritt, dom har dock tillhört det dyyyyrare segmentet, jag tycker dom är tillräckligt fina för att kosta.

Har en FMM blandare oxå, den trögar lite i själva blandarhandtaget, annars ok
 
Hansgrohe gör blandare i alla segment nuförtiden och inte bara i det högre prislägena och som bekant får man ofta det man betalar för.

Lite beroende på modeller är HG och FMM rent generellt ganska lika kvalitetsmässigt. När det gäller tremostatblandare har man stor erfarenhet hos FMM medan HG har haft mer tyngdpunkt på sitt duschprogram och det är även där man har sin absoluta styrka även om man nu har ett program som omfattar det mesta.

Det finns en blandare som var/är outstanding när det gäller att hålla temperatur och som dessutom håller i evigheter och det är (Freidrich) Grohes gamla bimetalltermostat-blandare. Dessa sitter ofta som centralblandare i offentliga miljöer. (F) Grohe är numer ägda av amerikaner American Standard och skall inte blandas ihop med sin kusin.

Summa summarum, köp FMM:s blandare och HG:s duschar :)
 
Ja, de är just att kranar har en tendens till o börja droppa efter ett par år bara som jag vill i första hand slippa.
Samt även inte bara kvalite´ utan kvalitetskänsla i hanteringen. Om ni förstår mej....

Tack för inputs!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.