Ha en radiator med handvred märkt "NAF", se bild.
Vill säkerställa att den fungerar som den ska.
Har något modernare termostater på alla andra radiatorer, där "piggen" hade fastnat på några, som jag åtgärdade.
Denna pigg verkar inte finnas på detta handvred, jag skruvade loss enl. bild men blir inte klok på hur den är tänkt att fungera. Någon som kan ge en snabb beskriving, hur kollar jag att handvredet fungerar?
 
  • Sprucken plast, rostiga rör, nedsutten isolering, slitet fönster, delar av en brandsläckare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Värmeelement med termostatvred, fönsterkarm, vitmålad, med rost och slitage, detaljvy från ovan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Dörrhandtag och lås på vitmålad metallisk ytterdörr; rost och färgskrap; närbild, oskarp bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Radiatorkoppling och rostig yta mot vit bakgrund. Inslag av blå färg. Nedslitet och gammalt utseende.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Kyldörrshinge med rost och slitage, fokuserad närbild, kylindustrin, underhållsbehov.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vattenrör med avstängningsventil, målad vägg, rostangrepp synliga, inomhusmiljö, installationsdetalj, underhållsbehov.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett handvred är ju bara en kran som manuellt kan ställas mellan stängt och öppet. Kan gå att byta insatsen till en som fungerar med termostat, annars får man byta hela ventilen.

Om ventilen i övrigt är i ok skick så ser det ut som det går att byta insatsen till RSK 480 52 49. Då kan man direkt montera en MMA termostat såsom Evosense efter att man bytt.
 
Tack, är inte intresserad av en termostat, utan vill bara veta om vredet fungerar som den ska. Hur vet jag att den öppnas helt, så det inte är smuts etc som hindrar flödet? Är det bara att tänka att så länge elementet blir varmt så bör vredet vara ok? Går inte att vrida den för hand, däremot med en tång, vilket får mig att tro att något knas är det med den..?
 
Ok, ja då kärvar den ordentligt om det behövs tång. Om du kan vrida den till det läge du vill ha den så låt den stå så. Vrider man många gånger fram och tillbaka är det stor risk att det börjar läcka från packboxen. Behöver man byta insatsen så kan man sätta på ett MMA ENH handvred istället för en termostat om man hellre vill vrida manuellt.
 
Tack för svaret, då gör jag så :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.