Vi ska precis till att fixa vårt badrum på övervåningen och kom då på den här frågan..

Idag har vi ett litet elelement sittandes där inne och nu ska vi sätta in en handdukstork oxå..Men räcker det med bara den eller ska vi ha elementet kvar?? Badrummet är på ca 8kvm...

Nån som vet?
 
Det är naturligtvis fullkomligt omöjligt att svara på med den information du gett.
 
Har du tillfredställande värme i dag ( vilket låter konstigt med tanke på att du skrev ett LITET element i ett så pass stort badrum) så räcker det med att torken har minst lika stor effekt.

Får väl anta att ditt badrum inte vätter mot så många ytterväggar
 
En nackdel med handdukstorkar (i detta sammanhang) är att de bara har ett effektläge. De är på för fullt hela tiden. Du kan alltså inte reglera värmen i ditt badrum om du bara har handdukstorken.
 
Välj en vattenburen med termostat så kan du ha den i stället för element. Bäst är självklart om du tar varmvattnet från värmesystemet annars så finns det med inbyggda elpatroner.
 
Jon_h : så knapphändig var väl inte infon?? Vad vill du mer veta??

Tack för att ni svarat iaf.,.

Idag e det en hygglig värme där inne faktiskt...Har inte koll på vad det e för effekt på elementet men det e väldans litet iaf...Och badrummet ligger i ett hörn på husets övervåning..Så 2 ytterväggar alltså...

Skogstomten: Hade vi haft fjärrvärme så hade det varit ett alternativ men det har vi inte tyvärr:( Men inbyggda elpatroner ska jag kolla upp..

Tack ska ni ha:)
 
Det funkade också med ett litet element för mig. Men bara sommartid. Därför installerade vi golvvärme! ett pakett på 3kvm från Cleas Olsson. Själva badrummet är på 6.4 kvm.
Nu hoppas vi at även vid -15 blir det skönt och varm i badrummet numera.

Lycka till.
 
andersmc skrev:
En nackdel med handdukstorkar (i detta sammanhang) är att de bara har ett effektläge. De är på för fullt hela tiden. Du kan alltså inte reglera värmen i ditt badrum om du bara har handdukstorken.
Det är nog så på de flesta handdukstorkar, men det finns undantag. Själva har vi en från Svedbergs med en reglerbar elpatron (http://www.badrumsbutiken.se/cgi-bi...4&artnr=54300r&visa=1-30&Sort=Beskr&Visn=Std2). Visserligen brukar vi inte ändra inställningarna på den, men det är fullt möjligt.
 
Jo, jag skulle skrivit "de handukstorkar jag stött på har bara ett effektläge".
 
Jag skulle satsa på komfortvärme också. Bara en slinga mitt på golvet eller nåt.
Tänk på att värme sprider sig uppåt, element brukar hänga ganska lågt ner, handdukstork oftast mitt på väggen.
Blir det inte lite svalare lägre ner? Jag vet inte, det kansk ehjälper med bra ventilation?
 
lillalillajag skrev:
Jon_h : så knapphändig var väl inte infon?? Vad vill du mer veta??
Det som avgör ett rums effektbehov är naturligtvis hur stor del av väggytan som är mot yttervägg, och hur väl isolerad denna är. Antal fönster och hur bra de isolerar är också en faktor. Om det till exempel inte är några ytterväggar behöver du i princip ingen uppvärmning alls, medan om du har fyra meter uselt isolerad yttervägg kommer det behövas massor.

Hur kamilenski och andra tycker att man kan svara på vad som behövs utan att veta detta, det förstår jag inte..
 
jon_h skrev:
Det som avgör ett rums effektbehov är naturligtvis hur stor del av väggytan som är mot yttervägg, och hur väl isolerad denna är. Antal fönster och hur bra de isolerar är också en faktor. Om det till exempel inte är några ytterväggar behöver du i princip ingen uppvärmning alls, medan om du har fyra meter uselt isolerad yttervägg kommer det behövas massor.

Hur kamilenski och andra tycker att man kan svara på vad som behövs utan att veta detta, det förstår jag inte..
Oavsett så har jag ju fått svar av dom andra,inte bara en otrevligt betonad kommentar;-)

Nåväl,tack alla för era synpunkter!

Golvvärme har vi varit inne på men det e så himla stort badrum att bara spackel-kostnaden känns alldeles för orimlig för att det ska vara värt det...Iaf denna gång...Vi ska bara renovera upp badrummet för att det är i så himla dåligt skick just nu. Vi kommer ju ha matta på både vägg o golv så det e inte så dyrt att göra om senare om man vill lyxa till det lite mer..

Men vi behåller nog elementet ändå och kompletterar med en tork på andra sidan rummet,det blir nog bra:)

Och vår tork som vi har i vårt andra badrum e oxå ställbar;-)

Tack alla!
 
Du har ju i och för sig inte fått svar på din fråga. Och min kommentar var på inget vis menad som otrevlig, jag efterfrågade bara mer information för att man ska kunna bedöma din frågeställning.
 
lillalillajag skrev:
Golvvärme har vi varit inne på men det e så himla stort badrum att bara spackel-kostnaden känns alldeles för orimlig för att det ska vara värt det...Iaf denna gång..

Tack alla!
Hmmm. Är det så stort att ni avstår golvärme pga av kostnaden så skulle jag säga att en handukstork inte kommer räcka. Speciellt inte om det hänger massa handukar på den som dämpar värmeöverföringen till rummet.

värmeeffekt på 45-65 w per/kvm räknar min rörkrökare på lite nyare hus i södra småland. Övre/undre effektbehovet väljs hur rummet ser ut med bla ytterväggar/fönster som jon_h skrev.
 
När det gäller badrum så vill jag personligt ha det överdimensionerat. Finns inget värre än att komma ut från duschen och tycka att det är kallt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.