Är hemma hos en släkting vars dörr gått i baklås. Det verkar egentligen inte vara själva delen där man stoppar in nyckeln, den kan man vrida runt och det hörs att det klickar, men bakom det numera bortmonterade dörrhandtaget ser det värre ut. Handtaget går att vrida runt, men delen som håller dörren stängd går inte in. Några delar verkar vara helt lösa därinne.

Går detta lås att få upp utan att behöva bryta upp dörren?

Förmodligen är det ett lådhus 310-50 VB-fall 12 (så står det åtminstone på ett paket med ett lådhus som ser likadant ut som hon har sedan tidigare och tänkt att byta ut med).

Så här ser det ut idag:
 
  • Närbild på en låscylinder ovanför ett demonterat dörrhandtag med synliga interiöra komponenter.
  • Närbild på öppen låscylinder utan dörrhandtag där interna komponenter syns.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kan du inte komma åt fallkolven och peta in den?
Enklast är att utifrån få tag bakom fallkolven och dra utåt med en plåtbit eller plastbit (med ett hack i eller i vinkel under eller uppifrån).

Du behöver inte maskera profilen för nyckelhålet på bilden då det inte avslöjar något, däremot ska man aldrig posta stansade nummer på låscylindrar eller nycklar.
 
Tack!

Hur kommer man åt fallkolven, är det inte den som är dold i karmen runt dörröppningen? Dörren är för närvarande stängd och går inte att öppna.
 
Jag funderade på om man skall peta i hålet nere till höger, men där verkar det ligga en bit som är helt lös.
 
Så länge dörren inte är överfalsad (ovanligt) så kommer du åt den från utsidan.
Om det sitter ett bleck över eller om dörrspringan är för liten så kan det bli lite bekymmer, men med en tunn plåtbit eller plastbit så brukar det nästan alltid vara möjligt att öppna dörren så.
 
Aha, bra tips att komma åt utifrån. Känns dock som att den sitter som sten, men har bara testat med ett sönderklippt kreditkort. Skall återkomma i övermorgon med en plåtbit, eller kanske en bit grövre ståltråd som man borde kunna kroka runt (?) och dra i båda ändarna. Jag är dock lite orolig för att de trasig delarna som skrotar runt, men som jag inte lyckas plocka ut, blockerar...
Jag återkommer när jag har testat med andra verktyg.
 
Om du får en ståltråd eller snöre runt så kan du dra i båda ändarna men dra sakta och försiktigt för annars åker kolven in och dragtråden glider ut och kolven hoppar ut igen.
En metallbit kan man ordna av en konservburk om man vill vara lite MacGyver bara man har en bra konservöppnare eller plåtsax men tejpa det du håller i så du inte skär dig.
Tryck in dörren lite så fallkolven inte hänger mot slutblecket.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.