Hej,

Har en ikea köksblandare (oklart modell och namn) vars handtag är väldigt trög, dels när man ska vrida till kallt/varmt vatten och dels när man ska sätta på vattnet.

Försöker hitta vart man kan ta loss handtaget och smörja, men hittar inte.
Tacksam för hjälp!

Har någon erfarenhet eller vet vad man ska göra? 20210220191356-2a02:aa1:1020:f478:9da8:cc12:62f5:4ee5.jpg
 
  • Köksblandare från IKEA med trögt handtag monterat vid diskho omringat av köksverktyg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av en IKEA köksblandare med ett trögt handtag monterat på en diskbänk, användarmärken synliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Claes Sörmland
Google ger att det är Ikea Ringskär. Så här tar du isär den för rengöring med ättika sedan smörjning med armaturfett (=silikonfett för VVS):

Exploded view illustration of an IKEA Ringskär kitchen faucet for assembly and disassembly guidance.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Här:

https://manuall.se/ikea-ringskar-blandare/


Eller eftersom det är en IKEA och därmed var billig och nu är avskriven efter 15 år, kanske det är dags att köpa en ny blandare? Så gjorde jag efter 15 bra år med en IKEA-blandare som till sist började strula. Man får glädjas åt alla sköna tusenlappar som man sparat när man valde IKEA.
 
  • Gilla
Ramizb
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Google ger att det är Ikea Ringskär. Så här tar du isär den för rengöring med ättika sedan smörjning med armaturfett (=silikonfett för VVS):

[bild]

Här:

[länk]


Eller eftersom det är en IKEA och därmed var billig och nu är avskriven efter 15 år, kanske det är dags att köpa en ny blandare? Så gjorde jag efter 15 bra år med en IKEA-blandare som till sist började strula. Man får glädjas åt alla sköna tusenlappar som man sparat när man valde IKEA.
Tack så mycket för. Svaret
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Google ger att det är Ikea Ringskär. Så här tar du isär den för rengöring med ättika sedan smörjning med armaturfett (=silikonfett för VVS):

[bild]

Här:

[länk]


Eller eftersom det är en IKEA och därmed var billig och nu är avskriven efter 15 år, kanske det är dags att köpa en ny blandare? Så gjorde jag efter 15 bra år med en IKEA-blandare som till sist började strula. Man får glädjas åt alla sköna tusenlappar som man sparat när man valde IKEA.
Fick inte loss skruven på handtaget med insektsnyckel. Känns som allt är igentäppt där :/



Ramizb Ramizb skrev:
Tack så mycket för. Svaret
 
Claes Sörmland
Är det insexskruven som sitter fast eller skruvade du ut den och handtaget sitter fast i alla fall?

Kanske lite 5-56 / WD40 på delarna och låt det verka en dag eller en vecka? Det brukar göra underverk för att lossa sånt som kärvat ihop under lång tid.
 
Såhär ser det ut där insektsnyckeln(?) ska in. Ser inte ens ut som att där ska användas en insektsnyckel. Trodde det var kalk och har försökt lösa upp det med bikarbonat och ättika, men förgäves.
 
  • Rörledning med skruvhål täckt av vita avlagringar och smuts, i behov av rengöring för insektsnyckel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Claes Sörmland
Jag undrar om inte insexskruven redan är utskruvad. Är det inte innergängor för skruven där inne?
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Jag undrar om inte insexskruven redan är utskruvad. Är det inte innergängor för skruven där inne?
Jag tog ut den lilla "pluggen"... väl där inne borde finnas insexskruven, men som där ser ut nu vet jag inte om den redan tagits bort innan? Den måste väl vara där, för annars hade själva handtaget inte suttit fast som den gör nu.

Blir inte klok...
 
Claes Sörmland
Jag är ingen expert på IKEA-blandare men är insexskruven redan utskruvad så ska det enligt ritningen bara vara att dra av handtaget rakt ut. Eller så sitter den där inne. Jag antar att du inte kan blandarens historia med tanke på vad du skrev i trådstarten.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.