Jag håller på att ekonomirenovera ett kök och har nu kommit fram till luckorna. Första tanken var att skicka iväg luckorna för att sprutlackeras, men det är lite synd när luckorna ser ganska trevliga ut som de gör nu...

... men ett fåtal luckor har fått en del skador runt och kring handtagen. Skadorna har troligtvis uppkommit då den tidigare husägaren ofta varit blöt om händerna när luckorna öppnats. Därför har det uppkommit vattenskadat och nötningar kring handtagen.

Så nu behöver jag fina handtag som passar till ekluckor, som har en diameter som täcker de fula skador som uppkommit runt handtagen. Själva fästet skulle behöva vara ca 40-50 mm i diameter, och jag lyckas inte hitta några handtag för ändamålet.

Jag har sett infällda, runda handtag på en del luckor i handeln, och det skulle passa perfekt om de var utanpåliggande i samma stil och storlek. Infällda kan ju funka, men då får jag börja karva i luckorna. Kanske inte den enklaste och bästa lösningen. Får Ni en bild av handtagen jag behöver?

Ytterst tacksam för hjälp och tips där jag kan hitta handtag som passar in! :)
 
Hittade faktiskt ett par varianter av infällnadshandtag på Gourmetwebben.se, men priset på den runda varianten var kanske något hög. 215 kr/st, och jag har ju 25 luckor. Lär ju få byta på alla. Blir kanske lite jobb iom att de är infällda också. Finns det inte liknande utförande, fast utanpåliggande handtag?

EDIT: Hittade billigare i samma utförande, infälldshandtag alltså, för mellan 40-50 kr/st. Är det klurigt att fräsa hål i luckorna och passa in detta tro? Nae, bara att fräsa och se glad ut? :)

http://www.smarthem.se/689/c/handtag-knoppar-krokar/handtag-modern

8882_puck_50mm_1184.jpg

31795_kvadrat_45mm_1185.jpg
 
Redigerat:
Har bestämt mig för det infällda handtaget nu (bild 2 i inlägg 2). Nu till den andra biten; är det klurigt att fixa infräsningen i luckan på egen hand? Det vill säga om man aldrig tidigare gjort det...

... eller bör man lämna in luckorna till en liten snickarfirma? Det kanske kostar en slant då, 25 luckor.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.