Jag har problem med en altandörr som inte längre går att stänga igen med handtaget. När handtaget vrids om för att låsa så åker inte metallklackarna i dörren ut för att låsa. Det verkar som om ”metallgrejen” inne i dörren är uppsliten och inget händer när handtaget vrids…någon idé hur man löser detta? Går det att byta ut den eller finns det andra lösningar?
 
  • Närbild på en sliten altandörrs låsmekanism med rost och skador där metallklackar borde vara.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Altandörrs handtag och låsmekanism med slitna delar på en textilmatta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Karrock
Ser ut som att den fyrkantiga staven är för kort och har rundat början av hålet. I så fall kan det hjälpa att byta till en längre (prova att dra ut den ur handtaget, lägg en liten mutter eller nåt bakom så kan du testa)
 
Som @Karrock skriver så ser fyrkantspinnen för kort ut.
Med handtag från båda sidor så kan du testa om det fungerar med det andra handtaget.
Handtagen ska inte mötas i spanjoletten utan fyrkantspinnen från insidans handtag ska gå igenom spanjoletten och in i en handtagskoppling som sammankopplar båda handtagen.
 
1 123abc skrev:
Som @Karrock skriver så ser fyrkantspinnen för kort ut.
Med handtag från båda sidor så kan du testa om det fungerar med det andra handtaget.
Handtagen ska inte mötas i spanjoletten utan fyrkantspinnen från insidans handtag ska gå igenom spanjoletten och in i en handtagskoppling som sammankopplar båda handtagen.
Det verkar som om pinnen sitter fast, får inte bort den…
 
  • Förgrunden visar en dörr med ett fastkilad pinne i låsmekanismen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En fastkilad pinne i en dörrhandtagsmekanism med borttaget handtag och synlig skruv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det går att knacka ur fyrkantspinnen ur handtagskoppling 961.
Fyrkantspinnen ska inte vara delad, det inre handtagets fyrkantspinne ska gå hela vägen in i handtagskopplingen i ett stycke.

Det ser väldigt konstigt ut i bild är det den yttre bågen i bild?
Det som sitter kvar i bågen är då det yttre handtaget samt sitter det en låscylinder upp och ner som inte fungerar ihop med det låsbara handtag du har.
Jag brukat montera handtagskopplingen på i den inre bågen men det fungera oavsett i vilken båge den sitter i.

Jag brukar avråda från att posta nyckelnummer i bild då det är allt som krävs för att tillverka en passande nyckel.
 
Redigerat:
H Hans Nielsen skrev:
Det verkar som om pinnen sitter fast, får inte bort den…
Ok så du menar att det ska vara en pinne som går från det inre handtaget vidare genom handtagskopplingen, inte tvådelad som jag har?
 
H Hans Nielsen skrev:
Ok så du menar att det ska vara en pinne som går från det inre handtaget vidare genom handtagskopplingen, inte tvådelad som jag har?
Exakt, genom spanjolettens roddare och in i handtagskopplingen i ett stycke.
 
Den heter roddare/roddarpinne om du behöver leta efter en ny.
 
Tackar..lite märkligt men då har den alltså gått av. Inga problem att få bort delen från handtagskopplingen, värre med den som sitter i handtaget
 
H Hans Nielsen skrev:
Tackar..lite märkligt men då har den alltså gått av. Inga problem att få bort delen från handtagskopplingen, värre med den som sitter i handtaget
Den är kapad och har inte gått av.
 
Ok den har fungerat kapad sedan vi köpte huset för fem år sedan, men funktionen blir densamma om jag byter till en längre pinne?
Eller det kanske är lika bra att sätta dit ett helt nytt handtag om pinnen inte går bort. Finns det förslag på handtag så tar jag gärna det
 
Det går att sätta dit nytt handtag det bör även vara möjligt att byta fyrkantspinnen.
Det handtaget du har är ett äldre låsbart handtag de nya skiljer lite.

Då det är väldigt gammalt så hade jag kontrollerat funktion av spanjoletten och skicket på alla behör.
Som jag tidigare skrivit så ser det konstigt ut på bilderna vilket får en att fundera över vad som sitter i dörren och varför.
t.ex varför sitter det en underläggsbricka i en kopplad dörr och varför finns det en låscylinder i den yttre bågen?
 
1 123abc skrev:
Det går att sätta dit nytt handtag det bör även vara möjligt att byta fyrkantspinnen.
Det handtaget du har är ett äldre låsbart handtag de nya skiljer lite.

Då det är väldigt gammalt så hade jag kontrollerat funktion av spanjoletten och skicket på alla behör.
Som jag tidigare skrivit så ser det konstigt ut på bilderna vilket får en att fundera över vad som sitter i dörren och varför.
t.ex varför sitter det en underläggsbricka i en kopplad dörr och varför finns det en låscylinder i den yttre bågen?
Får inte bort pinnarna...de sitter fast så jag får nog sikta på en annan lösning. Går det att byta ut metallprylen som sitter i dörren där fyrkantspinnen ska in? Det är nog den som är sliten, pinnen bara snurrar runt när jag sätter in den där. Låscylindern och de andra prylarna i yttre bågen är något som inte används, förra ägarna verkar ha byggt om en hel del av dörren..
 
  • Närbild av en sliten metallmekanism i en dörr där en fyrkantsspindel ska passa in.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder

Bästa svaret

H Hans Nielsen skrev:
Får inte bort pinnarna...de sitter fast så jag får nog sikta på en annan lösning. Går det att byta ut metallprylen som sitter i dörren där fyrkantspinnen ska in? Det är nog den som är sliten, pinnen bara snurrar runt när jag sätter in den där. Låscylindern och de andra prylarna i yttre bågen är något som inte används, förra ägarna verkar ha byggt om en hel del av dörren..
Det kan vara möjligt att byta låshuset i spanjoletten men det är inte alla låssmeder som säljer de låshusen eller byter dom men jag är lite tveksam då din spanjolett eventuellt är för gammal.

För att lossa fyrkantspinnen så spänner man fast pinnen i ett skruvstäd och sedan lägger man en spårskruvmejsel ovan på och knackar ur pinnen.
Alternativet är att köpa ett nytt låsbart handtag då de levereras med en längre fyrkantspinne.

Innan nya detaljer köps så ta bilder som bättre visar befintlig beslagning i fönsterdörren då mycket såg konstigt ut på bilderna.
 
1 123abc skrev:
Det kan vara möjligt att byta låshuset i spanjoletten men det är inte alla låssmeder som säljer de låshusen eller byter dom men jag är lite tveksam då din spanjolett eventuellt är för gammal.

För att lossa fyrkantspinnen så spänner man fast pinnen i ett skruvstäd och sedan lägger man en spårskruvmejsel ovan på och knackar ur pinnen.
Alternativet är att köpa ett nytt låsbart handtag då de levereras med en längre fyrkantspinne.

Innan nya detaljer köps så ta bilder som bättre visar befintlig beslagning i fönsterdörren då mycket såg konstigt ut på bilderna.
Sorry för alla frågor, det är ett nytt område för mig…har inget skruvstäd men har satt fast pinnen i en snickarbänk. Hur gör jag nu, är inte riktigt med på hur den ska knackas ut. Pinne fastklämd i en snickarbänk nära en metallkomponent som ska knackas ut.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.