Har ett Assa lås till entredörren i radhuset. Plötsligt stod jag med hela handtaget i handen på insidan sv dörren. Är det någon låsring som kan ha gått sönder?
 
Y yuphin skrev:
Har ett Assa lås till entredörren i radhuset. Plötsligt stod jag med hela handtaget i handen på insidan sv dörren. Är det någon låsring som kan ha gått sönder?
Närbild på en grå dörr med en metallisk dörrhandtag och en synlig skruv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på en vit dörrkarm med en ASSA dörrlåsmekanism och slitna ytor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jupp, det sitter en låsring på handtaget innanför plattan.
Osäker om det går att få tag på - Skruva lös plattan och se om ringen ligger där innanför i helt skicka så kanske det går att återmontera.

Annars får du nog kika på ett nytt trycke!
 
  • Gilla
yuphin
  • Laddar…
Det är ett ASSA 696 trycke och där släpper inte låsringen utan orsak utan det tyder på slitage vilket inte kan avhjälpas med att återmontera en låsring.
Köp ett nytt trycke så får du en fungerande lösning, jag brukar rekommendera trycken med returfjäder men du kan ersätta med vad du vill.
 
  • Gilla
yuphin
  • Laddar…
Hmm ska det vara så här trögt?
 
A
Blir det bättre om du lossar lite på skruvarna till handtaget?
 
  • Gilla
yuphin
  • Laddar…
Det kan bli bättre om du lossar lite på skruvarna men ofta beror det på att trycket inte är centrerat.
Till att börja med så sitter trycket upp och ner men det har inte med frågan att göra.
Med dörren på vid gavel ta tag i trycket på båda sidor och dra det lite fram och tillbaka, inte som du öppnar dörren utan så tryckesrosetterna centreras.
 
  • Gilla
yuphin
  • Laddar…
Handyman 1 skrev:
Blir det bättre om du lossar lite på skruvarna till handtaget?
Nej ingen större skillnad, behöver den oljas kanske?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.