Får snart vårt nya kök, vita släta luckor, ekskivor o rostfria vitvaror. Mest lådhurtsar nertill, förutom diskbänkskåp och ett hörnskåp.
Vilket är snyggast , att ha alla handtag (rostfria ca 220 mm) horisontellt eller sätta dom lodrätt på diskbänkskåp, hörnskåp och överskåp? ( förutom 2 skåp med "vipplucka)

Om vi sätter horisontellt på hörnskåpet ( dörrarna är 30 X 30 cm) tänkte jag ta ett mindre handtag där ( 150mm) för att inte handtaget ska slå i andra halvan av luckan när man öppnar. Tror ni det funkar?

Känns kanske lite tuffare och enhetligare att ha alla handtag horisontellt?

Tack för råd!! /Mia
 
Vi var själva inne på samma sak när vi skulle montera handtagen, men det slutade med att vi monterade handtagen på "vanligt" sätt dvs. dörrar fick handtagen vertikalt och lådor fick handtagen horisontalt. Helutdrag fick som lådorna horisontala handtag.

Anledningen var att i skåp som anslöt mot, eller var hörnskåp annars skulle måsta monteras med passbitar för att inte hörnen på handtagen skulle åka in i luckan som var bredvid. Det skulle även vara tvunget med ganska breda passbitar mot vägg och där överskåp möter högskåp som har större djup.
Dessutom skulle det inte gå att öppna två skåpdörrar som var monterade i olika stommar med gångjärnen mot varandra, samtidigt utan att handtagen tog ihop.

Hoppas du förstår vad jag menar, det var lite svårt att förklara.
 
Klart snyggast att ha dem horisontellt om det funkar ren praktiskt.
 
tack för synpunkter!!! Vi får nog fundera på detta! Är nog mest praktiskt att göra som Jesca_i gjort. trist om man slår i andra luckor och kanske får märken.
Vi har ett par veckor kvar innan vi kommit så långt! . /Mia
 
Efter mycket om och men, bestämde vi oss för att ha handtagen horisontellt.

Man ser inte om det öppnas åt vänster eller höger, då handtagen sitter i mitten på alla dörrarna, men inga problem att öppna.
Då nästan inga av handtagen sitter nära varandra så syns inte de mikroskopiska avvikelserna från horisonten, men på ett ställe (högskåp med två luckor) så ligger handtagen nära och där fick vi trixa lite för att de skulle se exakt pararellt ut. Just därför är jag glas att vi inte valde vertikalt för då skulle vi vart tvungna att trixa med många fler.

Vi tyckte det blev snyggt! (men jag tvivlar inte på att vi hade tyckt så om vi hade valt vertikalt också)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.