Finns det ngn som kan tipsa om ngt smart och snyggt sätt att få ngn typ av handtag i en golvlucka täckt med ekparkett?

Luckan öppnas uppåt med gångjärn i ena kortänden. Förra husägaren gjorde aldrig färdig luckan helt och nu ligger det några lösa laminatgolvskivor på lucka som man får pilla bort och därefter sätta in en skruvmejsel eller liknande i kortände och lyfta upp luckan.

Vi skall nu lägga ekparkett i det rummet och vill försöka få till en lösning där luckan inte syns för mycket men samtidigt har ngn funktion för att kunna lyfta upp luckan. Har just nu inte en susning hur detta skall ske, please help... :-[
 
Bara ett hål i luckan, och en islagsmutter på undersidan där du kan gänga i ett handtag?
Islagsmuttrar-gml-300.jpg

Överkurs: :p
Tryckluftcylinder som öppnar luckan, slang dragen till en skrubb nånstans där du har en handpump/liten kompressor...
 
Jag vet inte vad det kallas men jag har en ögla försänkt i golvet så den bygger inget på höjden.
 
Kolla på båttillbehör, det finns fina infällda handtag för däcksmontering,mm.

www.hjertmans.se sök på durkbeslag


 
Sparkz skrev:
Överkurs:   :p
Tryckluftcylinder som öppnar luckan, slang dragen till en skrubb nånstans där du har en handpump/liten kompressor...
coolt :cool:
 
TorpAnders skrev:
Kolla på båttillbehör, det finns fina infällda handtag för däcksmontering,mm.

www.hjertmans.se sök på durkbeslag
Jupp. Något sådant jag har.
 
Jag köpte ett infällt handtag i mässing hos den lokala bygghandlaren. Kostade väl en 50-lapp. Fräste ut en grop och skuvade fast den. Skitsnyggt blev det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.