Hej.

Jag är just nu i farten med att lägga parkettgolv på betongplatta. Jag har kollat över höjderna på plattan innan läggning med hjälp av rotationslaser och rätskiva och har konstaterat att betongen är inom acceptabla toleranser i stort sett överallt förutom på ett ställe där det diffar lite för mycket över en ganska kort yta vilket gör att golvet kommer ligga och glappa intill ett hörn vilket jag inte är så sugen på.
Frågan är nu vad som är bästa lösningen för detta. Ska man ge sig på att slipa ner det eller bör man försöka spackla upp liten eller en kombination av de båda?
Skullendet gå att slipa med en handslipkloss eller är det vinkelslipen som gäller? Det handlar om en liten knuta som gör inverkan på ca 1-1,5 m2.
Jag har tillgång till en rotationslaser med höjdutläsning för att kunna mäta mig till vart det diffar och hur mycket. Sen när det kommer till slipningen så är jag mindre väl bevandrad.
Behöver man ens slipa eller kan man palla upp golvet med grålumppapp eller liknande för att uppnå ett gott resultat?

Golvet vi lägger är ett rappgo enstavsparkett som mäter 205x2400x15mm om det spelar någon roll.

Tacksam för tips.
 
  • Gilla
Tompafix
  • Laddar…
Ärbdetnen kulle eller svacka?
 
Det går rätt fort att slipa. Betongslip och en riktigt byggdamsugare fixar du det med.

Spackla är inte heller något större problem. Ardex har bra saker för det.
 
Handslipa kan du i vart fall glömma, hyra en handhållen betongslip kostar runt knappt en tusenlapp inkl slitageavgift om det inte är mycket du ska slipa.
 
Det verkar vara en kulle som behöver slipas ner. Finns det sliptillsats till en vinkelslip eller är det en helt annan maskin som ska till?
 
K knegolf skrev:
Det verkar vara en kulle som behöver slipas ner. Finns det sliptillsats till en vinkelslip eller är det en helt annan maskin som ska till?
Kommer att damma något brutalt men skivan till betongslipar passar vilken vinkelslip som helst. Du hittar billiga på butiker i stil med jula.
 
K knegolf skrev:
Det verkar vara en kulle som behöver slipas ner. Finns det sliptillsats till en vinkelslip eller är det en helt annan maskin som ska till?
Det finns diamantslip till vinkelslip som funkar bra men det dammar som tusan. Har själv använt sån på några fläckar i källaren. Konstruerade en kåpa vill vinkelslipen av en kakburk i plast och en massa silvertejp och anslöt den mot grovdammsugaren.
Igentejpade dörröppningar för att undvika spridning till andra rum. Mask på den som slipar. Sen blir det är väldigt fint damm där lite kan leta sig förbi filter i grovdammsugare. Jag brukar koppla slang även på utblåset på dammsugaren och hänga ut genom ett fönster eller ytterdörr.
 
H
Kan sätta slipskivan från betongslip på en vinkelslip men det dammar som faan.
Vet en som gjorde en huv av avloppsrör och uttag till dammsugare till slipen.

men hyra en slip är inte många kr.
Med jobbets rabatt tror jag att jag betala 40-50 kr för att slipa en mur hemma.
Hade dock egen slipskål.
 
Kan vara lika bra att hyra en riktig maskin så att ytskikten inte blir allt för nedsmutsade.
Tack för tipsen.
 
Du vill nog även ha en grovdammsugare med filter som tar dammet.
 
Den har jag redan. Det är ett nybygge i egen regi så vi är ganska väl rustade. Jag har lite kontakter hos uthyrare genom jobbet så det bör inte bli så galet dyrt att hyta en slipmaskin.
Det tråkiga blir bara allt damm men jag får väl se till att plasta igen hela rummet. Kanske till och med skulle ta och ställa dammsugaren utanför huset och förlänga slangen med lite 50-slang så att allt småskit som tar sig genom filtret åker raka vägen ut istället.
 
R Robert-san01 skrev:
utan att huset ser ut som Pompeji
..15min max blev det och det blev Pompej. I källaren. ”Det är ju så lite” tänkte jag med feta vinkelslipen och diamentklingan i handen - mjölkvitt inne på 5:e minuten! På med simglasögonen.. äh lägg av. Skiten tar sig genom allt, även dörrspringor.
 
  • Haha
Robert-san01
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.