Är sugen på att ha handsfree i bilen, dvs. jag ska kunna svara enkelt då det ringer och prata utan att hålla en lur, och kanske också själv ringa. Hur funkar det, vad ska man ha? Måste jag bestämma vilken telefon jag ska ha under hela tiden jag har bilen som handsfreen sitter i?

Jag har idag en Nokia N82.
 
Köp en enkel bilhandsfree som går på Bluetooth. Fästs med klämma på solskyddet. Ofta grym batteritid, bra ljud och smidigt. Kan användas till flera olika telefoner i familjen.
 
Tack för rappa svar.

Tiderna är alltså förbi när hands-freen på nåt sätt var en komplex installation och kopplad till bilens stereo? Ni menar alltså att Clasohlson, kjell&Co-prylar duger bra till detta?

Jag gissar att jag när jag kör iväg måste sätta på telefonens bluetoot, och sätta på handsfreen och ansluta enheterna till varandra, för att detta ska funka? Dvs. ett par moment som man måste göra varje gång. Är inte risken då stor att man bara hoppar in i bilen och pratar som vanligt när det ringer? Jag är alltså inte yrkeschaufför i en stad, utan ska landsvägspendla till ett jobb.

Använder ni själva handsfree på det här sättet? Är det knöligt?

Jämför med exvis denna:;
http://www.tomtom.com/products/product.php?ID=939&Category=2&Lid=18

Då räcker det väl med att man klykar i telefonen, och om jag fattat rätt så får telefonen laddning, förstärkt GPS-mottagning och handsfree på nåt sätt. Utan att man behöver göra något mera. Och en vettig hållare till på köpet... Nackdelen är att den är bunden till en viss modell.
 
Redigerat:
Jag använder bluetooth alltid, har 2 st så en är alltid igång å en på laddning, bara att starta mobilen å sen handsfreen så funkar det. Det är i yttersta nödfall jag pratar direkt i luren, bara bökigt med sämre ljud och handen upptagen, vad är vinsten med det? Skulle aldrig montera nåt fast i bilen som hänger ihop med en speciell modell, mobil byter man ju rätt ofta.
 
Har själv en inbyggd BlueTooth kopplad anläggning som är fullt integrerad i bilens mediasystem. Mao knappar på ratten, inbyggda displayer i både i hastighetsmätaren och radion. Mic integrerad i backspegeln och ljud ut ur bilens högtalarsystem. Klar fördel när man bläddrar i telefonboken eller vill se vem som ringer.

Tror min BT modul kostade 1500kr, men då var ju bilen telefonförberedd innan. Installationstid.... 15sekunder.
 
C
Jag har en Blaupunktstereo med inbyggd BT-handsfree. Den är lite bökig att installera telefonen i (pairing), men man behöver bara göra det en gång. Det man måste tänka på är att starta bluetoothen i telefonen innan man sätter igång stereon. Gör man bara det (många telefoner brukar kunna ha nån form av genväg för att starta bluetoothen, så det bör inte vara så svårt) så funkar det utmärkt sen.

Ska man köra långt och har en telefon som inte har sådär jättebra batteritid annars så kan det vara bra att ha en billaddare till den, för blåtanden drar en del ström.
Min förra telefon, en HTC touch diamond, klarade sig ungefär fyra timmar med bluetoothen igång men inaktiv. Riktigt kass batteritid på den. Sen tröttnade jag på att ha en telefon utan knappar, som man fick ladda varje dag, och som blev repig av att man andades på den, så lagom till jul fick/valde/skaffade jag en som jag hittills har laddat tre gånger, som aldrig har varit under 75% batteri när jag har laddat den.
 
Det hela är ju en smaksak. Jag brukar avråda folk från att köpa något som är modellspecifikt eftersom man förr eller senare behöver byta mobil. Sen är det helt enkelt frågan om vad man vill ha. Många nöjer sig med att man visat dem HF-funktionen de redan har i sin GPS.
Hur som helst, bluetooth är smidigt och fungerar med många mobiler, tänk dock på att om många i familjen kopplar sin mobil till samma hf kan det bli problem de dagar hela familjen åker med i bilen och passagerarnas telefonsamtal helt plötsligt går till HF istället.
 
Tack för många bra tips - särskilt det här med GPS och handsfree. Visste jag inte att det fanns. Kör själv Tomtom på en gammal handdator som förstås inte har såna här funktioner.

Spåren är nu antingen att köpa en enkel men bra märkesobunden bluetooth-handsfree och klämma fast på solskyddet. Alt. en GPS med stöd för handsfree (där fördelen ju är att GPS:n är bra att ha på i alla fall, fartkameror mm). Om GPS:n är vettig, dvs. bra telefonljud och bra på GPS-biten så är den huvudkandidat.

Har ni tips på någon enskild produkt, GPS eller övrig handsfree så är jag tacksam för det.
 
Nokia 6710 - GPS, BT, Wlan, bra skärm och det mesta annat man alltid kan skapa ett behov av :)
Lång standby, billaddare, hållare mm ingår - inkl ab för Navigatorn! - och Ellen (eng.speaking...)

Med en (laddbar) BT-lur -eller sladdbunden handsfree - i örat kan du prata hela vägen :D
 
C
GPS med inbyggd handsfree har jag provat - det sög. Ingen hörde vad den andre sa, för dålig ljudkvalitet i gps:ens högtalare och för dålig mic... Kanske har ändrats på 2 år iofs.
 
GPS med inbyggd handsfree?? du menar högtalarläge?? Har jag testat nån gång, men inget jag rekommenderar. Alla mobiler tar ju upp omgivningens ljud och förstärker!? Men en BT-snäcka eller sladdburen handsfree funkar utmärkt.
För navigatorn är högtalaren i telefonen utmärkt - även i bullrig sportbilsmiljö.
200 meters turn right take next exit right... :p

Den har även talstyrd uppringning och svar på valfritt sätt.
 
C
Vi pratar inte om telefoner med GPS i, vid pratar om handsfree (i GPS:er bland annat). Föreslår att du läser igenom tråden, TS letar inte ny telefon utan handsfree.

Sladdbunden handsfree (sån vanlig folk går omkring på stan och pratar med sig själva med) funkar inte i bil, dom ramlar ur öronen så fort man vrider på huvudet, dessutom hör man inte sirener, tutor eller annat. Jag har testat.

För övrigt rekommenderar jag inte heller TomTom:s GPS:er, för dom hittar inte hem till mig.. ^^
 
Nä, telefon har jag redan, och med GPS. Det jag vill är att kunna telefonera någorlunda trafiksäkert, dvs. svara i telefon och prata - och helst kanske också ringa... Om detta går att kombinera med t.ex. en GPS så vore ju det smutt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.