Hej!

Jag har i timmar suttit och letat detaljer för att få elverk, vattenpump och trycktank och fungera bra ihop. Även funderat på hur man gör när vintern kommer och vattnet skall tömmas ut. I en annan tråd tipsades jag om någon som sett en stuga med handpump i köket. Det lät inte klokt till en början men nu känns idén extremt bra vilket gör att jag ev. kommer försöka få till en helt manuell pumplösning.

70 meter till borrade brunnen
30 meters borrdjup
Sughöjden är uppskattningsvis mellan 2-5 meter.
Slangdiameter fram till huset och ända till brunnen: 32 mm pem.

Någon med erfarenhet av handpumpar, typ alweiler (eller om det finns bättre)? http://www.vvs-boden.se/klaffpump-typ-allweiler-c-35_174_221.html

Det jag har på utsidan av huset i en liten utbyggnad är 32 mm pem som sticker upp med anslutning för 1" koppling

Tanken är att fästa handpumpen där och montera ihop den med pem-slangen. (sätter jag den i köket får jag ytterligare sughöjd som jag gärna vill undvika)

Från handpumpen (trycksidan) tänkte jag dra någon enkel slanganslutning upp till en tunna på vinden (enligt tipset jag fick). Tunnan fylls med vatten och ett rör/slang går ner till köket så att självtryck skapas. Jag skulle även fästa en extra tappslang på en nivå som motsvarar max på tunnan (då ser jag när det är tillräckligt fullt). Tunnan skulle isoleras på sidorna och på locket.

Det jag undrar över är:

* Vad för ev. förluster blir jag när kör pem 32 in i handpumpen och en relativt smal slang ut från pumpen?

* Skulle en sån här lösning skapa tillräckligt tryck/vattenflöde för att kunna koppla på vanliga kökskranen (anslutning under diskbänken)

* Är det tillräckligt sanitärt med plasttunna på vinden? (kommer tömmas/fyllas innan den används varje gång (max 80 liter vatten per pumpomgång).

* Vad behöver jag tänka på när vintern kommer och allt skall vinterförvaras (behöver inget vatten på vintern)

/Henke
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.