Nu har jag kollat runt en hel del, läst massa trådar på forumet och har nog bestämt mig. Tänkte jag skull sätta sprätt på lite av lönen och köpa mig en hanöverfräs till helgen. Efter att följt alla tips om vad man skall titta på när man väljer fräs (och med tanke på min ekonomiska gräns) så tycker jag att Skil 1830 verkar vara ett bra köp. Känns bättre än flera av de maskiner som är dyrare, tex B&D (som i och för sig är ett märke som jag har svårt för)

Är det någon som har någon erfarenhet av denna maskin?

http://ocs.skileurope.com/skilocs-s...1CBA49CA3AD137DE49277?ccat_id=280&prod_id=275
 
Tycker att man med skil ofta får mkt maskin för pengarna.
 
Tycker att man med skil ofta får mkt skit för pengarna.
 
Jag har denna överhandsfräs.
Den duger för grovbygge och där exakthet inte är så viktigt. Ljudnivån och skaknivån är mycket hög resp. hög.
Ställer du in den på ett visst djup så måste du efterjustera med jämna mellanrum. Den håller inte inställningen vid mera än några minuters användande och lite högre belastning (typ vid fräsning i hårt träslag).
Plastmöjängen som man kopplar dammutsuget på är tillverkat i bräcklig plast och gick sönder efter 2 dagar. Nu sprutar det spån absolut överallt när jag använder den.

Den är väl bättre än de billiga kinafräsen, men min nästa överhandsfräs lär komma från Festool, då jag är mera intresserad av exakthet och styrbarhet för det jag gör.

Men för fräsning i mjuka träslag och där exaktheten i det utförda arbetet inte behöver vara på millimetern så duger den.
 
Snailman
http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=20953971

nån som kört denna? har en sådan men inte änvänt mer än en gång, har för mig den har finiställning både höjd och på anslaget, men har som sagt inte haft tillfäller prova...

eftersom det är en 12mm fräs så är den ju ganska stor/tung...
 
Jeg rekomanderer å kjøpe Bosch sin ACE 1300 eller ACE 1400 som de siste heter nå. Konstant elektronikk, og virker solid. Mye bedre enn skil.
 
Verkar som det finns olika åsikter om skil..... Jag tog i alla fall mitt första steg in i fräsvärlden igår och köpte en skil, kändes som lagom pengar för en första maskin.

Skaffade ett billigt frässtål från clas i sjön för att kunna slentrianfräsa lite, det gick hur bra som helst. Nu har jag som sagt inte så mycket erfarenhet av att fräsa i trä (har mest kört metallfräsar som verkar väldigt annorlunda) men jag tyckte det blev kanon. Kanonbra grepp och resultatet såg väldigt fint ut. Jag ser fram emot att sätta tänderna i alla projekt som ligger i pipen så att jag verkligen kan utevärdera hur bra den är.

Tänkte att jag skulle hitta något bra instegskit med frässtål, några bra tips?

Tack för alla åsikter
 
u95hw skrev:
Verkar som det finns olika åsikter om skil..... Jag tog i alla fall mitt första steg in i fräsvärlden igår och köpte en skil, kändes som lagom pengar för en första maskin.

Skaffade ett billigt frässtål från clas i sjön för att kunna slentrianfräsa lite, det gick hur bra som helst. Nu har jag som sagt inte så mycket erfarenhet av att fräsa i trä (har mest kört metallfräsar som verkar väldigt annorlunda) men jag tyckte det blev kanon. Kanonbra grepp och resultatet såg väldigt fint ut. Jag ser fram emot att sätta tänderna i alla projekt som ligger i pipen så att jag verkligen kan utevärdera hur bra den är.

Tänkte att jag skulle hitta något bra instegskit med frässtål, några bra tips?

Tack för alla åsikter
mitt råd är absolut att inte köpa ett billigt "instegskit", utan köp bra kvalitet från början. Anledningen är säkerhetsskäl, man vill inte har fräsar i dålig kvalitet som går sönder, det kan göra ont. Sen är inte alla billiga fräsar klassade för att klara av hastigheten som din maskin snurrar med, vilket känns som en bra grej att ha koll på. Fräsar är enligt mitt tycke ett typiskt område där man inte bör spara in sina slantar.

//Daniel
 
Jag har en låda från bosch som har ett bra grundurval. Den kostade inte så hemskt mkt
 
Är det någon som har varit med om att fräsar har gått sönder(och ev har skadat någon)?Jag har använt allt från billigaste 79kr för 12 fräsar,till Festoolfräsar för 700kr styck.Jag har givetvis märkt av kvalitetsskillnaden i form av precision och slitage,men aldrig att ett frässtål har gått sönder!?
 
Köpte frässätt för 500 kr på Bauhaus, har för mig det var av märket Wolcraft eller nåt. Skulle sinkfräsa med en fräsmall.
Tog 10mm frässtål enligt instruktion för mallen. Sinkarna gick inte ihop. Kolla här varför:
http://forum.byggahus.se/verktyg-maskiner-fordon/65416-handoeverfraes-soekes.html

En till tråd om vad som händer med billiga fräsståll (som förövrigt Gör Det Själv rekommenderar att man skall köpa...)
http://forum.byggahus.se/verktyg-maskiner-fordon/18793-vad-aer-kullagrade-fraesstal-bra-foer.html
 
Jeg kjenner to snikkare. De kjøper billig fresestål. En enkel grunn, de er billige, og de kaster dem istedet for å slipe de. De har aldri opplevd at en eneste fres har gått i stykker.
 
Logiman skrev:
Jeg kjenner to snikkare. De kjøper billig fresestål. En enkel grunn, de er billige, og de kaster dem istedet for å slipe de. De har aldri opplevd at en eneste fres har gått i stykker.
Jag tror inte heller att det är vanligt att fräsarna går sönder. Men å andra sidan lägger jag gärna de extra pengarna för att minska risken för att det skulle hända.
 
Ett av problemen med alltför billiga frässtål är att skären kan smälla av om kör i knastar och det är inget kul att ha bitar av hårdmetall flygande runt i verkstaden.

Ännu ett skäl till att använda skyddsglasögon.

/Kent
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.