Tjo gubbs 'n gumms ;)

Vet att detta är ett "Bygga-hus-forum", men men...

Någon som vet någon som säljer en handöverfräs billigt? Tänkte bygga en elgitarr och det enda som fattas nu är en handöverfräs för att jag ska kunna sätta igång och arbeta! Man kan visserligen hyra en, men kommer förmodligen att fortsätta med denna lilla hobby :)

- Tomas
 
Vad hade du tänkt att ge för en överhandsfräs?
 
Ska du bara bygga en elgitarr och inte tror dig komma använda fräsen speciellt mycket mer än till det ändamålet rekommenderar jag att du köper en ful-fräs på Rusta eller liknande. Kostar några hundralappar med tillhörande ful-stål och duger alldeles utmärkt till ändåmålet. Förvänta dig inte hundraprocentiga toleranser, men med lite tålamod blir resultatet bra.

Har en ful-fräs själv och den har fungerat bra till mycket precisionsfräsning vid högtalarbyggen, grövre snickerier, bänkskivor och tillverkning av dörrtrösklar i ek.
 
phl skrev:
Ska du bara bygga en elgitarr och inte tror dig komma använda fräsen speciellt mycket mer än till det ändamålet rekommenderar jag att du köper en ful-fräs på Rusta eller liknande. Kostar några hundralappar med tillhörande ful-stål och duger alldeles utmärkt till ändåmålet. Förvänta dig inte hundraprocentiga toleranser, men med lite tålamod blir resultatet bra.

Har en ful-fräs själv och den har fungerat bra till mycket precisionsfräsning vid högtalarbyggen, grövre snickerier, bänkskivor och tillverkning av dörrtrösklar i ek.

Ok.. Trevligt. Gitarrerna jag bygger kommer jag att kunna sälja för ca. 14-15 tusen med tanke på tillbehören, så jag vill verkligen att resultatet blir bra. Blir det inte det måste jag gå ner ca. 5-6 tusen i pris och det vill jag inte av ganska förklarliga skäl. Vad exakt är skillnaden på en "riktig" och en "ful-fräs"?
 
Skillnaden är precisionen på de ingående delarna. En fulfräs är glapp, rapplig och i värsta fall lite skev. En bra fräs är raka motsatsen. Själv kör jag DeWalts klassiska DW621, men det finns många andra bra märken och modeller. Festool är kända för fina maskiner. Dewalten kostar väl drygt 3.000 kr.

Sen är det ju lika viktigt att man köper bra frässtål.
 
Dewalt och framför allt Festool (som dessutom är ruskigt dyr) är ju rena proffsmärken, kanske är det lite overkill i sammanhanget? Jag tycker du ska titta på en grön Bosch, då får du en bra och funktionell fräs och slipper den allra värsta skiten. Kostar väl någon tusenlapp.

MVH
Ronnie
 
Om du skall sälja för de beloppen så skulle jag satsa på proffsverktyg. Dom kommer att betala sig snabbt beroende på vad du räknar med i marginal per gitarr.

Proffsprylar betyder oftast att det går snabbt att ställa in, stabila grejor, bra precision, raka vinklar samt att dom håller i alla lägen. Dessutom finns det service och reservdelar om det skulle behövas. Beroende på märke så finns det garantier på servicetid.

Fast då börjar priserna på kring 3000 och uppåt.

Fulverktyg har aldrig någon eftermarknad, dvs ingen service och knappast reservdelar, prylen var ju billig och det kostar att ha en serviceorganisation. Har du tur och hittar en fulfräs som är rak så kan du bara räkna med att skulle den gå sönder så får du en ny eller en helt annan modell i utbyte. Det kan då betyda att de eventuella mallar du gjort eller tillbehör du skaffat från andra märken inte passar samt att den du får inte fungerar bra.

Näe, om du funderar på att starta en verksamhet av detta så köp en riktigt bra fräs. Dels kan du dra av den, men du behöver inte spendera blod, svett och tårar på något som tar tid och *kanske* fungerar bra.
 
Jag kör med billiga frässtål där det inte behövs noggrannhet. Men så fort det skall vara noggranhet på millimetern är jag tvungen att köra med Festools frässtål.

Har kontrollmätt några billiga frässtål där det stod att de skulle vara 10mm. Visade sig att de var 9.7mm. Festoolsfrässtål var 10.0 mm prick.
 
Martin_Blomberg skrev:
Jag kör med billiga frässtål där det inte behövs noggrannhet. Men så fort det skall vara noggranhet på millimetern är jag tvungen att köra med Festools frässtål.

Har kontrollmätt några billiga frässtål där det stod att de skulle vara 10mm. Visade sig att de var 9.7mm. Festoolsfrässtål var 10.0 mm prick.
Helt riktigt.

Dessutom vet jag inte om jag skulle våga köra fulstål på 30mm i 25000rpm för fina snitt eftersom det inte finns någon specning om maxvarv på dom, också en sak man betalar för
 
Ska du serietillverka dyra gitarrer så är det ju en helt annan sak. Skulle aldrig företa mig något dito utan en fin-fräs. Själv hade jag slagit till på en Festool. Precision, tillförlitlighet och ergonomi är ett måste om du ska jobba lite mer seriöst och tidseffektivt. med fräsen.
 
Blir troligtvis en Festool... Det som ska fräsas i gitarrhalsen måste vara spikrakt eftersom jag måste installera en dragstång (förhindrar böjning) i halsen, blir frässpåret lite snett så får jag inte i dragstången. Ganska stor risk att chansa på ett billigare verktyg...

Tack för hjälpen!
 
phl skrev:
Ska du serietillverka dyra gitarrer så är det ju en helt annan sak. Skulle aldrig företa mig något dito utan en fin-fräs. Själv hade jag slagit till på en Festool. Precision, tillförlitlighet och ergonomi är ett måste om du ska jobba lite mer seriöst och tidseffektivt. med fräsen.

:) Jag serietillverkar inte, endast specialbeställningar (custom)... Intresserad? ;) ;) ;)
 
Crovean skrev:
:) Jag serietillverkar inte, endast specialbeställningar (custom)... Intresserad? ;) ;) ;)
Skulle aldrig köpa en gitarr av dig, bygga den verkar ju vara ett större nöje än att äga den så det nöjet överlåter jag inte =)
 
Vore kul att se hur du gör. Skulle du kunna tänka dig att lägga upp några bilder från ditt bygge sen?
 
Absolut.

Planen är att få ihop en hemsida där jag lägger upp bilder och skriver någon slags "dagbok" för varje gitarr jag bygger... När sidan är klar är ganska osäkert just nu, men jag meddelar när sidan ligger uppe om ni är intresserade.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.