Har nu "höjt ribban" lite i mitt maxpris på en bra fräs för bordsmontage och då tittat på två som har inbyggd lyft.
De jag hittat är Trend T11 och Triton TRB001.
Är det något allvarligt som jag missar om jag väljer Tritons fräs som verkar bli ca 1000 kronor billigare?

Eller finns det någon annan fräs med inbyggd lyft? Axminsters lyft kostar ju nästan lika mycket som en Dewalt 625 som jac tipsade mig om i ett annat inlägg.
 
Trend T11 baserar sig på Elus Mof 177, precis som DW625, CMT:s storfräs, och säkert flera andra modeller. Det betyder att det är lätt att få tag i reservdelar, och de är relativt billiga. Jag är inte säker på om samma sak gäler för Triton. Jag tror att du tänker helt rätt genom att välja en fräs med inbyggd fräslyft. En fördel som inte alla har tänkt på är att det är ganska lätt att få till en bra dammutsugning genom att använda fräsens medföljande dammutsugsprylar. Med separat fräslyft är det svårare att få till. Man måste troligen laborera med gummibälgar och liknande för att det skall bli riktigt bra.
 
Söker man lite på Trend T11 så hittar man några trådar i Engelska woodworkign forum om DW625 v.s. T11. Skillnaden verkar i princip vara den inbyggda lyften som finns på T11. Många verkar nöjda med T11.

När jag köpte min Axminster lyft så var tanken att sätta en betydligt billigare fräs i denna (Clas Ohlsons stora som nu utgått). Men det hela föll på att montaget visade sig kräva lite mer metallarbete än vad jag hade tid och lust med. För att inte kasta bort investeringen i lyften så beställde jag en DW625 istället. Jag har just fått ihop det hela och provkört, verkar fungerar kanonbra. Uppdatering kommer snart i annan tråd: http://www.byggahus.se/forum/verktyg-maskiner-fordon/177511-design-av-frasbord-rad-och-tips.html

För att återgå till ämnet så hade jag idag nog tittat ordentligt på alternativet att bara montera en T11 utan separat lyft. Mattiasp har också en bra poäng när det gäller spånutsuget på undersidan! Detta blir nog en svårare nöt att knäcka för min del. Jag tänkte återkomma med frågor om detta också i den andra tråden.
 
Vad gäller spånuppsamling med DW625 och fräslyft ber jag att få återkomma inom kort. Förslag till lösning håller på att tillverkas.
 
Om man monterar en DW625 i en lyft kan man inte då koppla på dammsugaren till det interna utsuget på fräsen.

Pär
 
Jo, det går utmärkt men det skapar en glipa mellan fräsens fotplatta och undersidan på fräsbordets platta. Där letar sig skiten ut.
 
Nu vill jag inte kapa denna tråd med diskussioner om mitt fräsbordsbygge men återkom gärna i min fräsbordstråd som jag just uppdaterat.

Men för att svara kort på Pärs fråga så är problemet att DW625 inte har något "internt" utsug. Det är en plastkåpa som monteras över hålet i sulan. Jag tror inte den riktigt får plats om fräsen är helt nedtryckt mot sulan vilket den behöver vara när den sitter i lyften. Men jag skall kolla detta igen, jag tyckte bara det verkade väldigt trångt så jag har inte försökt.

EDIT: Nu hann phl före med en kommentar, jag får som sagt titta närmare på detta.
EDIT 2: Vi vill f.ö. mycket gärna se din lösning på spånuppsamlingen underifrån! Ser fram emot den.
 
Redigerat:
Jag har lyckats montera orginalkåpan i fräsen som sedan är monterad i Axminsters lyft. Vill minnas att jag har fixerat fräsen ganska långt "nedtryckt" mot fräsplattan för att minimera glappet i pelarna. Fick då kapa ur lite för knappen till spindellåsning. Höjdlåsningen kan man för övrigt förbättra genom att använda djupstoppet på M12-gängstången samt några extra muttrar.
 
Ok, det är alltså främst service och underhåll jag bör vara orolig för om jag väljer den billigare fräsen från Triton eller är det något mer som jag missat?
 
Tja, service/reservdelar blir lite knepigare. Men om du lagar den på egen hand går det ju alltid att beställa reservdelar... så himla svårt är det inte. Det eventuella extra besväret kan väl vara värt en tusing om maskinerna är lika bra i övrigt.

Jag har själv en T11 och är utan tvekan nöjd med den. Tyvärr har jag aldrig hållit i en Triton-fräs så jag kan inte jämföra dem, men på pappret verkar den inte sakna något "kritiskt" som T11:an har. Det är faktiskt två grejor jag gillar mer på Tritonen... en bättre vev för att höja/sänka (T11:an levereras med en "hylsa på en pinne med ett vred" som man gärna byter mot något "vevbart") och det automatiska spindellåset.

Det verkar dock som auto-spindellåset inte funkar om man väljer att använda en extern brytare (vilket du bör göra, både för säkerheten och bekvämligheten) då maskinens brytare måste vara i "off" för att det skall aktiveras. En liten modifiering borde kunna lösa problemet, men det kan vara värt att ha i åtanke.
 
Jag har en Trend T11 och tycker det är jätte bra att kunna justera igenom plattan.
Jag har den för det mesta i mitt fräsbord och kör med min Hitatchi M8 mest på frihand.
Kan rekomendera T11:an
 
Fråga från en nybörjare: vad är egentligen en fräslyft? Och vad heter det på engelska (om man ska titta efter en på axminster)?

Jag har börjat planera för lite möbelbygge framöver och behöver lära mig allt, allt, allt...

Är det svårt att bygga fräsbord?
 
En fräslyft är en anordning som gör det möjligt att höja/sänka stålet på ett bekvämt och kontrollerat sätt, ofta mha en "vev" som man sticker ner i plattan som fräsen är monterad i. Det finns både liftar som är integrerade i fräsen (tex Trend T11 som diskuteras ovan) och mer avancerade "fristående" liftar som man monterar fräsen i. Bildgoogla på "router lift" så lär du förstå vad jag menar.

Svårt? Dumt svar kanske, men allt ifrån väldigt enkelt till helkomplicerat... Man kan komma ganska långt med något enkelt, men efter ett tag vill man har mer.... så var det för mig i varje fall.
 
bygga_bo skrev:
Svårt? Dumt svar kanske, men allt ifrån väldigt enkelt till helkomplicerat... Man kan komma ganska långt med något enkelt, men efter ett tag vill man har mer.... så var det för mig i varje fall.

Jo man inser ju efter ett tag vilket suveränt verktyg en fräs är och vad man kan ha den till om man har bra styrning när man fräser. Vi har ju den här gamla tråden...
http://www.byggahus.se/forum/verktyg-maskiner-fordon/106396-frasbord-med-hemmabyggd-lift-9.html
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.