Hej!

Jag bygger en Ron Paulk arbetsbänk. Jag har gjort en fräsmall (template) av en 18mm plywooodskiva. Jag ska använda den till att fräsa igenom 18mm plywood. Så totalt behöver frässtålet vara minst 36mm (förmodligen något längre gissar jag).

Jag har haft svårt att hitta frässtål till detta. Vad hade ni rekommenderat?

Ron Paulk rekommenderar spiral upcut frässtål och en kopierring.

Vore hemskt tacksam för era råd!
 
  • Person arbetar med trä och verktyg på arbetsbänk, förmodligen en snickeriprojekt översikt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Haha
Patrik V.
  • Laddar…
Om du ska använda kopierring behöver du ju att mallen är anpassad för det iom att frässtålet behöver vara mindre än ringen. Om du använder ett frässtål med kullager kan du göra en direkt kopia.
 
  • Gilla
Robert Andersson5
  • Laddar…
Jo, absolut. Men det löser kanske inte mitt problem att hitta ett frässtål av tillräckligt djup. Har du möjligen något förslag där?
 
Bara googla på kopierfräs så hittar du. Vill du ha spiral blir det dyrare.

Du behöver inte ha någon som är fulla längden.
 
  • Gilla
Patrik V. och 1 till
  • Laddar…
  • Haha
Patrik V.
  • Laddar…
Du behöver inte 36mm. Det räcker med 10mm och kullager.
Bara att ta det i intervallet. Så länge skaftet och kullager når ner i ämnet när mallen är 18mm.

Sen kan du köra lite i taget med det första frässpåret som mall.
 
  • Gilla
Patrik V. och 1 till
  • Laddar…
Superstort tack! Nu trillade poletten äntligen ner! Förmodligen det som ni andra också menade. Fan vad nöjd jag är. Provade nämligen med kopierring men det blev såklart inte tillräckligt djupt. Kunde också gjort mallen i 12mm plywood men nu var det bara 18mm jag hade hemma. Återigen, stort tack till er för att ni hjälpte mig.
 
  • Gilla
Bart
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.