Har en fundering kring min eldstad av modellen Handöl 10T. När allt är stängt som det ska brinner det fint och rejält men när det är dags att peta in mer ved kommer bekymmerna. Eldstaden har väldigt lätt för att ryka in om jag har luckan öppen vilket gör att man får kasta in pinnarna snabbt som bara den och dra igen luckan. Det känns som om det inte är tillräckligt bra drag i skorstenen.

Kan tillägga att det fungerat bra under en månads tid men blivit sämre de senaste dagarna. Är nog kallare nu och blåser mindre.

Huset har ingen mekanisk ventilation och jag har provat attt öppna ett fönster men det hjälper inte. Över skorstenen sitter en böjd plåt som skall skydda mot nederbörd. Kan denna påverka?
 
Redigerat:
Du får öpppna luckan minimalt och sen vänta nån sek sen smyga upp försiktigt sen lägga i brukar funka bra...

Mvh
 
Den rekomendationen står i bruksanvisningen till vår Handöl-kasett. Vi fick samma problem när det var kallt. Det irriterar mig till vanvett att "alla" kaminer har rökutsläpp i framkanten, inte undra på att det vill ryka in när man öppnar.
 
Kan bero på att det inte finns tillräckligt med tilluft. Ni har kanske stängt någon tilluftsventil nu när det blivit kallare. Prova med att öppna en dörr eller ett fönster i samband med nästa vedinlägg, röker det in mindre då så har ni för lite tilluft.
 
här hemma så kan vi inte lägga i ny ved förrän det är enbart glöd i kaminen, kan det vara så att ni försöker fylla på för tidigt?
 
Det är ganska lugnt om man som ni säger väntar tills det bara är glödbädd kvar, dock flyger lite av den fina vita askan in vilket tyder på att "röken" går fel väg. Som jag ser beror det på dåligt drag i skorstenen vilket är ett ganska tråkigt problem.

Skorstenen är en pipa i en murad stock och har storleken 15cm x15cm. Tror allt skall vara ok för sotaren har tittat på den efter en skorstenreparation i höstas.
 
Hej,
Handöl 10-insatsen kräver en 100 % felfri installation för att dra bra.
Kolla upp rokrören och skortensanslutningen att det inte läcker in luft till rökkanalen via fogarna.
10:an kräver också rätt vedmängd (torr ved). Både för mycket och för lite ved ger rikligt med rökgaser. I min eldstad brinner 20 cm långa och 4-6 cm tjocka vedträn rent.
Mvh från Finland
 
Det är ju helt galet att de är byggda så! Min svärfar har en modell i gjutjärn med rökutgång bak och där kan man elda med öppen lucka utan problem. Hans glas sotar igen och vilken verkningsgrad han har vet jag inte. Tycker det är dåligt i alla fall att det inte går att mata på ved efterhand utan det måste gå ner till glöd. Missar man lite här har glöden gått ner så långt att veden har svårt att tända igen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.