Jag har skickat efter lite prylar från Kina, från Alibaba. Nu har jag fått ett brev från svenska Posten, där de vill att jag ska skicka in "faktura/orderbekräftelse med varubeskrivning och varuvärde inkl. frakt". Men jag har ju naturligtvis beställt via Internet och har inga som helst handlingar. Det enda jag skulle kunna skaka fram är nån slags skärmdump från Alibaba. Annars får jag helt enkelt beskriva vad det är med ord.

Det måste vara fler som gjort samma. Hur hanterar man detta? Vilken slags dokument nöjer sig Posten med?
 
Har du inte fått mail med ordernummer eller någon forn sv bekräftelse?
 
Jag brukar köra copy/paste från slutsidan/ordersidan.
Viktigt att frakt står med.
 
Förutom skärmdump kan du även visa utdrag från Paypal eller kreditkortet för att få exakt rätt belopp i svenska kronor.
 
Ja ett kontoutdrag från Paypal brukar de nöja sig med.
 
De nöjer sig med ganska lite är min erfarenhet - vid något tillfälle har jag mailat i råtext det som jag fått som bekräftelse vid ordern. Det finns ingen som helst möjlighet att verifiera de siffrorna. Men det har de nöjt sig med. Vet inte vilken växelkurs de räknar med så ett paypal-utdrag är förmodligen bättre.
 
för hundra år sen lite drygt nåja 15 år sen iallfall stod jag på arlanda och skulle hämta en kolli med kläder från Thai och då krävde dom helt plötsligt orginalfaktura etc.
det blev ju lite lagom trixigt att få fram eftersom kompisen som handlat allt inte hade fått en faktura eller kvitto men han löste det rätt enkelt när vi ringde upp honom han var fortfarande kvar genom att han käkade upp lunchen bad resturangen skriva en faktura på det som fanns i kollit med resturangens brevpapper och sedan be resturangen faxa det till tullen på arlanda.
Tulle blev nöjd nu hade dom ett papper att räkna ut vad vi skulle betala resturangägaren blev jätteglad han tjänade helt plötsligt lite extra pengar utan att egentligen behöva jobba och vi blev nöjda för vi behövde knappt betala nånting
 
  • Gilla
Micro
  • Laddar…
Yess, det går att lösa så länge det finns någon form av papper.

Själv har jag (vid förtullningar där varuvärdet närmar sig en kvarts miljon) löst det genom att, på plats hos tullen i Arlanda, Skypeat med en kompis, som skrivit varuvärdet i chattloggen. Sedan har jag gjort en skärmdump och mailat till tulltjänstemannen, som skrev ut den..
 
TrollMann skrev:
Har du inte fått mail med ordernummer eller någon forn sv bekräftelse?
Nöjer de sig med det då? Det kan jag ju lika gärna skriva ihop själv, med vilket innehåll som helst.
 
andersmc skrev:
Nöjer de sig med det då? Det kan jag ju lika gärna skriva ihop själv, med vilket innehåll som helst.
Det är min erfarenhet att de gör. Jag skickade ren råtext och det var inga bekymmer.
 
mariatherese skrev:
Det är min erfarenhet att de gör. Jag skickade ren råtext och det var inga bekymmer.
Jag testar med en skärmdump från webshoppen, så får jag se hur det går.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.