Hej,

Vet att detta har varit uppe på forumet förut men det har flutit lite vatten under broarna sedan dess så jag gör ett nytt inlägg.

Vi bygger nytt och jag behöver köpa solpaneler, vattenmantald pelletskamin, acktank samt FTX-system. Det är ganska bra priser på samtliga delar i Tyskland enligt vad jag kan avgöra. (fast en acktank lönar sig förmodligen inte att baxa hem med tanke på kr/m3)

Vad gäller typgodkännandet av kaminen; Räcker CE-märkningen eller är det något specifikt för sverige som behövs? Vad gäller tryckkärlsdirektivet så är det ju i princip identiskt och det borde inte vara något bekymmer. Egentligen borde inte det finnas olika standarder för eldstäder heller eftersom det inte skall finnas några handelshinder. Men sen finns ju risken att sotaren ändå blir kinkig och då är det ju ett bekymmer oavsett vilka papper jag har. Erfarenhet någon?

De solpaneler vi har i Sverige är ju inte sällan tillverkade i Tyskland som jag förstår det. Men energiutvinningen lär ju skilja en del mellan södra sverige och tyskland?

Sen finns det ju FTX-system som verkar vara billigare. Hade dock gärna sett ett komplett projekterat system för en rimlig penning. Har någon gjort detta i Tyskland?

Utöver detta - någon som kan tipsa om en duktig återförsäljare i norra Tyskland?
 
Precis, gnäller sotaren får du anmälan honom till eu-domstolen ;)

Jag köpte kamin i tyskland utan problem.
 
thomasx skrev:
Precis, gnäller sotaren får du anmälan honom till eu-domstolen ;)

Jag köpte kamin i tyskland utan problem.
Var det en modell som också fanns i Sverige? Funderar på om det finns något sotarförbund som kanske kan svara på vad som gäller.
 
Hör med din lokala skorstensfejarmästare. Min erfarenhet är dett det kan variera någon från kommun till kommun hur hårt olika regler tillämpas.
 
Har kommit fram till att jag nog måste göra det. Kommunen verkar inte ha några regler om att det skall vara p-märkt eller annat bjäfs. CE-märkningen verkar vara det enda kravet, sen måste installationen också uppfylla allt i svensk lagstiftning men det verkar inte behövas något intyg att så är fallet... rent strikt alltså. Sen blir det ju upp till den lokale fejaren som jag hoppas har insikt om att det inte behöver vara skit bara för att jag inte köpt det av hans kompis. :)

Sen var de övriga frågor kvar - dvs någon som har erfarenhet av att köpa större delen av värme/ventilationspaketet från Tyskland?
 
Hemmakatten
Du kan anlita vilken sotarmästare som helst för godkännande. Det behöver inte vara den lokale. Tvärtom kan det vara smart att anlita någon som kan vattenmantlade pelletskaminer.

Den pelletskamin vi köpte, wodtke, hade inte för 6 år sedan något SP-godkännande. Detta pga av att genrealagenten i Sverige tyckte det var för dyrt och märket sålde väl inte så bra i Sverige delvis pga pris men också pga generalagentens dåliga service. Kaminen hade dock en massa godkännande från andra EU-länder. Jag hade dessa papper tillgängliga för sotaren men han behövde inte titta på dem.

Installationen skall följa tillverkarens föreskrifter vad gäller avstånd från brandfalrgit material osv. Svenska krav vad gäller skorsten och höjd över tak skall följas.

Som kuriosa kan nämnas att vi köpte vår kamin från Norge (energihuset.no), vilket var betydligt billigare än att köpa från Sverige eller Tyskland eftersom de då hade en kampanj. Det var inga problem att importera från Norge trots tullavgift (2%) och den norska momsen dras av och svensk moms läggs på av tullen. Men det är samma momssats i Norge som i sverige så det blev ett nollsummespel.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.