Ska använda en fräs till ett projekt och har försökt lära mig använda den. Tycker det är svårt att få till raka spår med anhåll. Det är som att den "hoppar" när jag drar den längs ämnet, låser sig fast en sekund på ett ställe sedan går snabbt framåt några cm till nästa ställe där den borrar sig in en sekund osv. Detta gör att det blir lite skeva spår - se bild. Undrar också om det är tänkt att dra fräsen mot sig eller från sig enligt pilarna (blå eller röd)?
 
  • En fräs används på träbit med ojämna spår och pilmarkeringar visar riktning för verktyget.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Träyta med ojämna spår efter användning av en fräs, inklusive anhåll och riktningpilar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Blå riktning skall funka bra.
 
Kan vara så att spåret är för djupt för en körning. Testa att fäsa spåret först grunt, sedan djupare.
 
  • Gilla
Lintto1 och 2 till
  • Laddar…
S
Frässtålets rotationsriktning skapar den där kraften. Om du tänker dig att du fräser längs med kanten och bara halva fräsdiametern avverkar trä så är det lite lättare att förstå.
Det kallas med- och motfräsning. Medfräsning ger lätt kast och kan vara farligt.

När du fräser ett spår som du gjort så trycker frässtålet åt ett håll och om du för fräsen åt fel håll så blir kraften mot kanten och ditt anhåll gör ingen nytta.
 
ullemont ullemont skrev:
Ska använda en fräs till ett projekt och har försökt lära mig använda den. Tycker det är svårt att få till raka spår med anhåll. Det är som att den "hoppar" när jag drar den längs ämnet, låser sig fast en sekund på ett ställe sedan går snabbt framåt några cm till nästa ställe där den borrar sig in en sekund osv. Detta gör att det blir lite skeva spår - se bild. Undrar också om det är tänkt att dra fräsen mot sig eller från sig enligt pilarna (blå eller röd)?
Man kan sätta ena handen på anhållet och föra den framåt för att hjälpa till då fräsen ibland kan vilja vrida sig.
 
S sinuslinus skrev:
Frässtålets rotationsriktning skapar den där kraften. Om du tänker dig att du fräser längs med kanten och bara halva fräsdiametern avverkar trä så är det lite lättare att förstå.
Det kallas med- och motfräsning. Medfräsning ger lätt kast och kan vara farligt.

När du fräser ett spår som du gjort så trycker frässtålet åt ett håll och om du för fräsen åt fel håll så blir kraften mot kanten och ditt anhåll gör ingen nytta.
Vad menar du att jag gör för fel?
 
ullemont ullemont skrev:
Vad menar du att jag gör för fel?
När du fräser i röd riktning styr fräsen maskinen till höger och då hjälper inte anhållet.
 
S
ullemont ullemont skrev:
Vad menar du att jag gör för fel?
Vad Kane skrev.
 
Det är väl precis tvärtom? Röd riktning är rätt, man vill att fräsen ska sträva åt höger i bild eftersom det är bara åt det hållet anhållet kan just hålla emot?
 
  • Gilla
Tilman
  • Laddar…
S
J JPW skrev:
Det är väl precis tvärtom? Röd riktning är rätt, man vill att fräsen ska sträva åt höger i bild eftersom det är bara åt det hållet anhållet kan just hålla emot?
:crysmile:
Svårt det här… ;)

Jag tycker det är lättare att fräsa mot en skiva som man spänner fast än att använda kantanhållet när man fräsen en bit in på arbetsstycket.
 
  • Gilla
Kim Gyllenhorn och 1 till
  • Laddar…
Karrock
Ju längre ut anhållet sitter ju svajigare blir det, upplever jag på min. Brukar fräsa efter linjal/vattenpass/skiva/mall tvingad på arbetsstycket. Om möjligt brukar jag välja en mindre dimension på notfräsen och göra fler än en passage, för att ha mindre avverkning i den slutliga passagen.

Det där med med och motfräsning var nytt för mig, har förstås märkt ibland vid tex kantavrundning att den vill springa iväg om man inte håller i, då har jag bytt håll utan att reflektera varför det blir så. Det fina är att man märker ganska direkt om man går åt fel håll, och kan då byta.
 
J JPW skrev:
Det är väl precis tvärtom? Röd riktning är rätt, man vill att fräsen ska sträva åt höger i bild eftersom det är bara åt det hållet anhållet kan just hålla emot?
Ja, röd riktning är rätt, @Kane är ute o cyklar.
 
PeterFalun
 
  • Gilla
Mikch och 2 till
  • Laddar…
Testa köra mot båda riktningarna så lär du dig snabbt vilket håll är det rätta. Sedan kör du lite för djupt, kör ett par mm åt gången så ska det gå lättare för dig.
 
En sak jag verkligen kan rekommendera är att skruva en trälist mot anhållet som är en bra bit längre än anhållet och utan urtag i mitten. Det blir mycket stadigare, särskilt vid ändarna. Och så röd riktning såklart.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.