Hej!

Skulle behöva gräva mig ned till befintlig dränering (nära husfasad), och alla grävare som jag pratat med ska ha ca 4-5000:- för jobbet. Det är ca 1.5x1.5 yta, djup knappt 2m. Troligen mest lera.

Någon som grävt liknande själv? Vad tar det i timmar? Några nackdelar (förutom att hålet blir vattenfyllt vid regnväder) med att ha "öppet schakt" i några veckor?

/Erik
 
Hej.

Klart det går att handschakta men är det mest lera är det ganska tufft. Det blir mycket massor så du får kasta långt i början.

En nackdel är att om det regnar mycket sköljer material från slänter och upplag ner i hålet och du får en härlig sörja där nere.

Vad är det du ska göra och varför behöver det stå öppet i flera veckor?

Mvh
 
E erik_m_a skrev:
Hej!

Skulle behöva gräva mig ned till befintlig dränering (nära husfasad), och alla grävare som jag pratat med ska ha ca 4-5000:- för jobbet. Det är ca 1.5x1.5 yta, djup knappt 2m. Troligen mest lera.

Någon som grävt liknande själv? Vad tar det i timmar? Några nackdelar (förutom att hålet blir vattenfyllt vid regnväder) med att ha "öppet schakt" i några veckor?

/Erik
En nackdel kan ju vara att man kan få schaktmassorna över sig, om man inte riktigt vet vad man gör. Gropen är tillräckligt stor, för att man skulle kunna bli levande begravd.
 
Tack för svar! Jag behöver kontrollera anslutningen från dräneringsrör till dagvattensystem, det finns inga inspektionsrör. Anledningen till att jag kan behöva det öppet, är att jag bara har någon timme/dag att gräva, max.

Deathtrip - några tips för att slippa det där med begravning?
 
E erik_m_a skrev:
Tack för svar! Jag behöver kontrollera anslutningen från dräneringsrör till dagvattensystem, det finns inga inspektionsrör. Anledningen till att jag kan behöva det öppet, är att jag bara har någon timme/dag att gräva, max.

Deathtrip - några tips för att slippa det där med begravning?
Tyvärr har jag ingen egen erfarenhet i ämnet, men jag känner till riskerna med schaktning, eftersom jag har varit skyddsombud och kommer ihåg en olycka, som blev omskriven i media för ett par år sedan.
Jag var själv inte inblandad i det.
 
Jag har gjort såna där saker ett antal gånger innan ryggen satte stopp för det.
Inga problem.
Jag tycker att du skall försöka klara dig utan stöttor i gropen. Jag har en gång stöttat schaktsidorna då jag grävde nästan 2 meter ned till ett vattenrör och det var ett helsike att arbeta mellan stämpen. Det gick inte att använda spade i trängseln så jag trävde med bredgräfta (flåhacka).

I ditt fall skulle jag föreslå att du gräver i trappstegsform. En meter höga schaktsidor i halvtorr lera brukar så av sig själva men djupare än så blir det för farligt för min smak.
Vill du ha ett bottenmått på 1x1 meter blir nedre delen av gropen en kubikmeter. Då blir övre delen 9 kubikmeter eftersom den behöver vara en meter vidare i alla riktningar. Totalt 10 kubikmeter.
2x2x2 meter är 8 kubikmeter men att gräva så är självmord.
Om du har en källarvägg eller djup grundmur som en sida i schaktet blir volymen bara 7 kubikmeter.

Det där bör inte ta mer än 4-5 dagar med en frisk kropp även om man är otränad och bara arbetar ett par timmar i gången och gör annat emellan för att inte fördärva ryggen. Är man vältränad och har rätt teknik gräver man det där på 1-2dagar.

För att gräva effektivt kan du behöva en korp (hacka) att lossa leran med. Du behöver också ett hjälphandtag att skruva fast på spadskaftet så du inte behöver böja dig lika djupt då du skyfflar upp det du har hackat loss.
 
  • Gilla
erik_m_a och 1 till
  • Laddar…
4-5000 är det värt alla dagar i veckan.
 
  • Gilla
Peter2400 och 3 till
  • Laddar…
Jag har gjort något liknande i 20-årsåldern. Det tog ganska många timmar och frestade hårt på kroppen. När vi hade konstaterat att dräneringen var kass fick vi tillkalla grävare i alla fall. Det kändes rätt meningslöst att ha handgrävt då. Hyr en minigrävare så är det gjort på ett par timmar.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Jag har också handgrävt ett par väggars dränering hos mina föräldrar i yngre dagar. Inga konstigheter i sig (även om det då var mer matjord än lera) och @heimlaga är väl som vanligt den på det här forumet man ska lyssna på när det kommer till hur manuellt arbete ska utföras.

För egen del skulle jag betydligt hellre offra de 4–5.000 kronorna än göra det själv idag, men avvägningen tid/pengar är förstås olika för alla.
 
  • Gilla
JohanLun och 1 till
  • Laddar…
Det där har ni alldeles rätt i. Om pengar finns och om platsen är lättillgänglig med grävmaskin och om det inte finns för många installationen och husgrunder att vara försiktig med skall man absolut inte handgräva sånt där.
Fast vi vet ju inte hurudan trådstartarens situation är. Om någon av de tre OM inträffar då är det bara att ta spaden och börja gräva.
 
  • Gilla
GiftfrittKvastskaft och 1 till
  • Laddar…
Det är lätt att hand gräva till 1.5 m sedan suger det. Tar tid att handbära leran i hinkar. Var försiktig om marken är skiktad m sand. Jag råkade ut för ras och hade tur. Fick bara foten fastklämd, men jä-r vad den satt hårt. Det behövs inte mycket förrän det är helt kört. 4-5 k är billigt.
Edit
Det går alltså att handgräva, men var försiktig ...
 
nikasp
Usch, en grannes bekant omkom när de handgrävde utanför deras hus. Det var nog tretti år sedan men jag minns ännu att grannpojken var alldeles blek. Han undrade vad som stod på och råkade se mannen i gropen.
 
Stort tack för alla svar!

Kanske ska hyra en grävare då, men antar att risk finns för ras där också? Fungerar t.ex varianten heimlaga skrev, med 1m höga schaktsidor t.ex? Eller hur ska man tänka?
 
E erik_m_a skrev:
Tack för svar! Jag behöver kontrollera anslutningen från dräneringsrör till dagvattensystem, det finns inga inspektionsrör. Anledningen till att jag kan behöva det öppet, är att jag bara har någon timme/dag att gräva, max.

Deathtrip - några tips för att slippa det där med begravning?
Behöver du verkligen kontrollera det? jag har ingen aning hur dräneringen är på vårt hus, men vi har inga problem
som pekar på att den skulle vara dålig.

Att du funderar på ett så pass stort jobb för att kolla, får mig att tro att du har något känt problem med dräneringen
då kanske det är lika bra att dränera om?
 
  • Gilla
Janand1963
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.