Hej, det börjar bli dags att dränera mitt hus med källare som är byggt 1974. Dräneringen är original. Inga som helst problem med fukt idag dock. Problemet är att jag har en hel del sträckor som är svåråtkomliga. Tex har jag ett uterum utan källare under. Utanför uterummet finns dessutom ett stort trädäck. Jag kommer att behöva ta bort golvet I uterummet (trall) och sedan gräva mig ned för hand. Min fundering är hur brett behöver jag sannolikt gräva? Djup blir nog ca 2 m även om källaren ligger "högt". Så inget jag direct ser fram emot...
 
tommib
Varför ska du göra något om du inte har problem? Dräneringen verkar ju fungera, så ev åtgärder nu riskerar att göra saker sämre.
 
Utan att veta hur det ser ut hos er men jag tunnlade mig in under altanen med grävmaskinen.
När man kom in en bit så fick jag hjälpa till med skyffeln...
Arbetare tunnelgräver med en liten grävmaskin under en altan, omgiven av grushögar och material.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
P-plats P-plats skrev:
Utan att veta hur det ser ut hos er men jag tunnlade mig in under altanen med grävmaskinen.
När man kom in en bit så fick jag hjälpa till med skyffeln...
[bild]
Det är helt kör dessvärre. Möjligen om jag river garaget vilket jag iofs varit inne på då det underlättar dränering på den gaveln....men mycket handgrävning blir det i vilket fall. Måste även montera bort stor del av trädäck. Skulle gissa vi pratar 25 m handgrävning...
 
  • Inglasad veranda med trägolv, möbler och vägg i tegel, som kan behöva rivas för dräneringsarbete.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
S sepani skrev:
Hej, det börjar bli dags att dränera mitt hus med källare som är byggt 1974. Dräneringen är original. Inga som helst problem med fukt idag dock. Problemet är att jag har en hel del sträckor som är svåråtkomliga. Tex har jag ett uterum utan källare under. Utanför uterummet finns dessutom ett stort trädäck. Jag kommer att behöva ta bort golvet I uterummet (trall) och sedan gräva mig ned för hand. Min fundering är hur brett behöver jag sannolikt gräva? Djup blir nog ca 2 m även om källaren ligger "högt". Så inget jag direct ser fram emot...
Varför lägga en massa pengar på att dränera, och riva garaget på kuppen, om ni inte har något problem med dräneringen?
 
  • Gilla
SueCia
  • Laddar…
S
Måste nästan hålla med här, jag hade förstått att dränera i förebyggande syfte om ni planerade att bygga altan eller något över dräneringen efteråt. Men i det här fallet verkar det smått galet, spec. med tanke på garage :D
 
S SueCia skrev:
Måste nästan hålla med här, jag hade förstått att dränera i förebyggande syfte om ni planerade att bygga altan eller något över dräneringen efteråt. Men i det här fallet verkar det smått galet, spec. med tanke på garage :D
Ja, fast tanken är att riva garaget o ersätta det med "boyta". Idag finns ett garagegolv av marksten, d v s ingen gjuten platta. O innan jag gjuter en sådan vill jag fixa dräneringen på den sidan av huset (gaveln). Även om det inte "behövs" så känns det fel att gjuta en platta ovanpå befintlig dränering. O när jag graver upp sätter jag isf isodrän på väggen oxo. Så just biten under garaget behöver jag isf inte handgräva (om jag river det alltså). Men tänkte inte ta övriga sidor av huset nu. Isoleringsmässigt tror jag att det är ok som det är, energiförbrukning är ganska låg.
 
Men då dränerar du väl den dagen?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.