Ska totalrenovera badrummet och tänkte byta elementet mot vatten och eldriven handdukstork i krom men blir lite tveksam till om det räcker som värmekälla därinne. Ska inte ha golvvärme. Eller om man ska behålla elementet och ha endast eldriven handdukstork eller det är helt tokigt?
 
  • Vit radiator i ett badrum, monterad på en kaklad vägg ovanför ett kaklat golv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Stigfinnarbiggan Stigfinnarbiggan skrev:
Ska totalrenovera badrummet och tänkte byta elementet mot vatten och eldriven handdukstork i krom men blir lite tveksam till om det räcker som värmekälla därinne. Ska inte ha golvvärme. Eller om man ska behålla elementet och ha endast eldriven handdukstork eller det är helt tokigt?
Hur stort är badrummet?Satte in i mitt badrum och den handdukstorken räckte men då är det ett litet badrum .
 
V växelventil skrev:
Hur stort är badrummet?Satte in i mitt badrum och den handdukstorken räckte men då är det ett litet badrum .
4 kvm
 
Stigfinnarbiggan Stigfinnarbiggan skrev:
4 kvm
Då räcker det.Har klinkers på golvet och lite kallt kan det kännas men inget man fryser eller så.Köpte nordhems dyrt men snyggt.
 
V växelventil skrev:
Då räcker det.Har klinkers på golvet och lite kallt kan det kännas men inget man fryser eller så.Köpte nordhems dyrt men snyggt.
Tack för svaret!!
 
Stigfinnarbiggan Stigfinnarbiggan skrev:
Det är 4 kvm, hur stort är ditt badrum?
V växelventil skrev:
Då räcker det.Har klinkers på golvet och lite kallt kan det kännas men inget man fryser eller så.Köpte nordhems dyrt men snyggt.
Oj skrev om varandra men samma 4kvm
 
Stigfinnarbiggan Stigfinnarbiggan skrev:
Tack för svaret!!
Det går att räkna ut hur mycket värme/storlek på handdukstorken du behöver.
 
Det står att den är på 374 Watt, då borde det räcka då jag läst att det behövs 50-80W/kvm. Sen har jag vörmeledningsrör som går snett över golvet i badrummet så det blir gratis golvvärme där, dock vid dörren, duschen är längst in.
 
Stigfinnarbiggan Stigfinnarbiggan skrev:
Det står att den är på 374 Watt, då borde det räcka då jag läst att det behövs 50-80W/kvm. Sen har jag vörmeledningsrör som går snett över golvet i badrummet så det blir gratis golvvärme där, dock vid dörren, duschen är längst in.
Låter kanon (y)
 
  • Gilla
Stigfinnarbiggan
  • Laddar…
C
Stigfinnarbiggan Stigfinnarbiggan skrev:
blir lite tveksam till om det räcker som värmekälla därinne
Du tänker rätt. Handdukstorken har förhållandevis låg effekt jämfört med radiatorn.
Å andra sidan är ofta inte uppvärmningsbehovet så stort i badrummet. Tyvärr går det inte att avgöra rakt av utifrån radiatorn eftersom det sitter en termostat där, så svårt att avgöra om den går för fullt eller på "snålfart".
 
Sen avgör andra faktorer än badrummet storlek. Är det mot yttervägg? Är golvet isolerat om det är mot marken. Finns fönster?
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
J Johan456 skrev:
Sen avgör andra faktorer än badrummet storlek. Är det mot yttervägg? Är golvet isolerat om det är mot marken. Finns fönster?
Ingen yttervägg och 3:e våning utan fönster.
 
Kanske dum fråga men är badrummet i en lägenhet? (Med tanke på tredje våningen.) I så fall lär radiatorn vara föreningens ansvar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.