Hej jag har fjärrvärme hemma och bor i ett radhusområde. Igår så var det 10 grader plus ute men systemet rusade och alla element utan termostat (4st) + 2st handdukstorkar blev glödheta. Jag gick runt och stängde alla ventiler men på morgonen var fortfarande en av handdukstorkarna glödhet och det tjöt i ventilen. Vad kan felet vara på ventilen till handdukstorken då den inte stänger? Och varför blir element helt plötsligt så varma fast det är plusgrader ute.

Blir till att sätta termostater på alla element. Kanske även byta ut de befintliga då de är 30-40 år gamla. Men varför går det inte stänga av handdukstorken.???
 
Vad har du för typ av reglercentral? Vanligtvis styrs temperaturen på vattnet i värmesystemet så att det blir kallare ju varmare det är ute. Det låter som att något i den regleringen felar tex på grund av en trasig tempgivare, felande shunt, eller bara fel inställningar.

Lös grundproblemet med för varmt vatten istället för att försöka maskera det med termostater...
 
  • Gilla
JEng
  • Laddar…
Tack nu är det fixat. Som du sa var det fel i Undercentralen. Nu har jag bara problemet med att varför det inte gick att stänga ventilen till handdukstorken?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.