Hej

Tycker detta är knepigt då ja fått olika svar.

Lägenheten har ett element inkopplat i badrummet. Detta element är kopplat till färskvattnet (varmvatten) och där efter så går det en returledning in i väggen.

Vänligen se bilder..

Jag är ute efter en handdukstork som ska kopplas in istället för elementet.

Vissa påstår att jag behöver en rostfri sådan. Vilken beteckning behöver jag för att detta ka funka, är det tex en VVC tork jag skall ha?

Retur röret, vart går det enligt bilder?
Tror att bostadsrätten har "färskvatten - varmvatten" på fjärrledning, kan man ha det, jag vet inte. Vad är vanligast?

mvh / Angel
 
  • DSC00002_pilar1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC00001_pilar2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
B
fjärrledning? menar du fjärrvärme ledning?
fattar trögt vid denna tid på dygnet.
förmodlingen är övre tillloppet
japp det finns vattenhanddukstork.
om du ska köpa i affär säga bara vad du vill ha så får du tips.
annars är det bara gå till någon sida där det finns hanndukstorkar.
 
Redigerat av moderator:
Så som det ser ut så är elementet inkopplat på färskvattnet.

Fick som svar på frågan av en butik att jag var tvungen att koppla in en rostfri h-tork, anars skulle den rosta sönder.

Angel
 
B
ser konstigt ut men jag tror inte elementet är kopplat på varmfärskvatten
 
Här kommer en bild där jag verifierar detta, frågan är dock hur returvattnet går, men det borde ju gå in i systemet igen så som jag ser det .

C = till dusch är de pilar som syns längs upp till vänster. (missade skriva in det i bilden)
 
  • DSC00002_pilar2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
B
ja. folk gör olika.
 
Så vilken typ av handdukstorkar kan jag köpa? Till detta system som bilderna visar?

/ Angel ???
 
C
Tycker det ser ut som att varmvattenciruklationen går genom elementet. Tvivlar på att det får vara så. I praktiken innebär det att element/handdukstork måste vara livsmedelsgodkända.
En vanlig vattenburen handdukstork lär ju i övrigt fungera, dom brukar väl vanligtvis vara rostfria...
 
H
Hej

Ja varmvattnet delar sig så att det som går till förbrukning går åt ena hållet och det som går till elementet går åt andra hållet.

Detta är en lägenhet från 60 - talet


Frågan är om returen från elementet går tillbaka till färskvattnet eller om det går någon annan stans. (Kan det vara så att man har färskt fjärr varm vatten och att det i så fall går tillbaka till fjärr-marm-vattenleverantören?)

mvh // Angel
 
C
Nä, fjärrvärmen har isåfall en värmeväxlare, vattnet i huset kommer aldrig i kontakt med vattnet i fjärrvärmeledningarna direkt.

Varmvattencirkulation tror jag att det är, dvs att man tar varmvatten vid tappstället och cirkulerar det tillbaka till tank/värmeväxlare/hur det nu ser ut i stora fastigheter med hjälp av en pump, för att sedan cirkulera dit nytt varmvatten igen. På det sättet får du varmvatten i kranen direkt, trots att du bor på sjuttioelfte våningen i en skyskrapa i centrala Dubai.

I ditt fall ser det då ut som att denna varmvattencirkulation, innan den går ner till hur-det-nu-ser-ut-i-din-stora-fastighet, går igenom elementet först. Vilket jag i högsta grad betvivlar är tillåtet.

edit:
Tydligen är det (dock?) tillåtet att ha en handdukstork där, följande är saxat från en broschyr på Nordhems hemsida som det länkades till ovan:

"FRÅGA: Går det att koppla handdukstorkarna till VVC? (Varmvattencirkulation).

SVAR: Då färskvatten är syrerikt kommer vanliga handdukstorkar att rosta från insidan. Våra rostfria modeller av Solliden, Läckö, Nääs och Rosendal kan däremot anslutas till VVC.
För VVC-anslutning skall SK8, SK9 eller SK10 användas. Dessa ventiler kan ej stängas helt för att eliminera risken för legionellabakterier. I mycket sällsynta fall kan det finnas extremt höga nivåer med aggressivt vatten i VVC-system som även korroderar rostfritt material. Är detta känt i ert område så undvik att installera rostfria handdukstorkar på VVC-kretsen. Vid andra frågor och aktuella rekommendationer om VVC-installation - hör med din VVS-installatör."
 
Redigerat av moderator:
Det betyder att alla handduksvärmare för VVC bruk går att använda eller gäller det endast rostfria VVC torkar?

För vattenburen värme = VVC ???? = Varmvattencirkulation eller hur ska jag tolka det?

Tack för ditt gedigna svar !

Angel
 
Redigerat:
Du kan använda alla torkar som är avsedda för vvc, Badrumsradiatorer är inte helt sällan kopplade som i ditt fall.

Dock är det en radiator som är avsedd för vvc.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.