Hej!

Bor i bostadsrättslägenhet sedan 2 år. Handdukstorken i badrummet har ej fungerat på hela tiden egentligen, men nu ska vi sälja lägenheten och skulle då vilja att den fungerar. Torken är vattenburen, vet ej om den är kopplad via vvc eller ej (kan inte det där riktigt). Finns inga andra element i badrummet. Jag har för länge sedan försökt med att lufta den på ventilen ovanpå, och när jag då lät vatten rinna igenom där så blev torken varm, men svalnade igen så fort jag stängde luftningsventilen. Något mer har jag inte försökt mig på.
Är det någon som vet vad felet kan vara och om det är "enkelt" (inte för dyrt) åtgärdat? Eller åtminstone om det finns något mer jag kan felsöka själv.

Tack på förhand!
Joakim
 
  • Handdukstork i badrum med kopplingsrör och stängd luftningsventil ovanpå.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Är rören som kommer från väggen varma?
Ofta går det att höra ett svagt sus när termostaten släpper på flödet när inställningsratten vrids till högre temp. Kan du höra något sådant?
 
Det glömde jag skriva. Nä, inget av rören från väggen är varma. Och jag har också förväntat mig något slags sus när man vred på flödet men det hör jag inget heller. Inget alls verkar hända helt enkelt.
 
Ja då lär det bli svårt att få torken att torka våta handdukar.
Svårt att säga så mycket mer på distans. Är det fjärrvärme du har? Kan du följa rören som går till torken?
 
Ja...
Fjärrvärme ja.
Rören går direkt in i väggen som på bilden, sen vet jag inte alls vart de tar vägen.
Men som sagt så blev det ju varmt en stund då när jag luftade?
Om det har med rören att göra, kan det då vara bostadsrättsföreningens ärende eller mitt eget?
 
För att säkert veta ansvar behöver du läsa stadgarna för föreningen. Det vanliga är att lägenhetsinnehavaren har ansvar för inre installationer i lägenheten. I vissa föreningar får man inte sätta in torkar som drivs av gemensam värme, då kan man använda en eldriven tork.
 
  • Gilla
Joakimbrf
  • Laddar…
Finns ju flera möjliga fel här. Det är ju uppenbarligen ingen cirkulation. Den kan vara strypt någonannanstans i lägenheten, eller tom utanför din lägenhet. Med det finns också strypventil på ventilblocket.

Den synliga kranen där styr tilloppet. Den fungerar ju uppenbarligen eftersom det kommer in vatten om du tappar ur vid luftning.

Sedan finns det en avstägning, troligen inne i "hylsan" med ett lock till vänster. Men jag (som är amatör) känner inte igen just den varianten. Men vanligen så kan man skruva av locket, innanför sitter det en skruv med insex huvud som man kan skruva på för att öppna eller stänga. Den verkar vanligen på en ventil som samtidigt stänger både retur och tillopp. Det skulle därmed indikera att även den är öppen, tilloppet fungera ju.

På din har du en extra skruv på vänstersidan, som jag inte vet vad den gör, men även den kan vara en ventil.

OM den här är kopplad på varmvattencirkulationen, så kan den vara "bortkopplad"/ strypt, för att det inte längre är godkänt att ha en tork inkopplad på VVC, förre ägaren kan ha fått ett föreläggande om att koppla bort den. Skälet till förbudet, är att varmt vatten kan bli stående och sakta svalna i torken, då kan legionella bakterier börja växa (ger lunginflammation med typ 50% dödlighet). Dessa kommer sedan ut i tappvarmvattnet, och andas in vid en duschning.
 
H hempularen skrev:
OM den här är kopplad på varmvattencirkulationen, så kan den vara "bortkopplad"/ strypt, för att det inte längre är godkänt att ha en tork inkopplad på VVC, förre ägaren kan ha fått ett föreläggande om att koppla bort den. Skälet till förbudet, är att varmt vatten kan bli stående och sakta svalna i torken, då kan legionella bakterier börja växa (ger lunginflammation med typ 50% dödlighet). Dessa kommer sedan ut i tappvarmvattnet, och andas in vid en duschning.
Då borde det ju även vara riskabelt om jag ger mig på att lufta det igen eftersom sådan påfyllnad och avsvalning var just vad som skedde senast, och därmed risk för legionellabakterier där nu.
Jag får nog börja i änden med att kolla stadgarna för föreningen och om det är därför den är avstängd.

Stort tack för alla tips och råd!!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.