Av olika anledningar blev det FAIL på den förberedda elmatningen till handdukstorken i vårat nya badrum.

Jag har därför snöat in på en lösning med handdukstorken kopplad på varmvattnet, fördelen som jag ser det är minskad elförbrukning (eldar med ved) men nackdelen blir att den endast kommer vara varm när man duschar/badar och strax därefter.

Som planlösningen är kommer handdukstorken genomströmmas av varmvatten för 2 duschar (i olika badrum), ett badkar (samlokalisterat med en av duscharna) samt ett handfat.

Finns det risk för att vi kommer tappa tryck när det gäller varmvattnet pga handdukstorken?

Jag har tänkt mig typ en NORDHEM Solliden eller Läckö i rostfritt.

Med så många inlägg användare här måste det vara någon som testat en sådan här lösning!?!?!?
 
Krilleman
Nej, jag har då aldrig sett lösningen med VV seriekopplat i handdukstork innan duschblandrare...

Låter inte alls som en bra lösning. Är det helt omöjligt att dra en ny el-kabel?

Dra då hellre fram två värmeledningar så din tork är varm hela tiden...
 
  • Gilla
sj6
  • Laddar…
O
Nackdelen med att koppla handdukstorken på VV är tydlig.... du kommer att få elda massa mer... för det kommer att gå åt mer VV.
Vi har den lösningen i den förening jag bor, en fastighet med 79 bostäder.... vi har väldigt hög värmeförbrukning...
Fördelen, alltid varma handdukar... nackdelen tydlig, dyrt.... å andra sidan är det dyrt att koppla ur den åxå

Det är väl inte så svårt å låta elektrikern att klamra kabel till handdukstorken låter inte orimligt!
Snyggt klamrad kabel är inte så illa!
 
Redigerat:
Handukstorken till VVC ( varmvattencirkulation) är inte helt fel. Att det skulle kosta mera för att värma upp varmvattnet motverkas av att man slipper spola en hel del i dusch/kran till varmvattnet kommer fram. Vattenräkningen är nog dyr ändå. Systemet passar onekligen bäst i flrbostadshus. Har itne hört att något enbostashus/villa har VVC, men möjligt är det nog.
 
Njae, jag kan inte se att TS skrivit att han har VVC, snarare bekräftas motsatsen, det kommer bara bli varmt när någon duschat/tvättat händerna.

Nackdelen är att det kommer ta ett rätt bra tag innan det blir något varmvatten i kranen, eftersom handdukstorken ska fyllas med varmvatten innan det kommer till kranen, och där lär det spädas ut och bli ljummet, så det kommer nog som sagt att ta ett rätt bra tag. Nej, jag skulle inte gå på den lösningen, känns som den sämsta tänkbara kompromissen. Ingen värme vare sig i handdukstorken eller kranen... ;)

Vad gäller VVC har jag själv tänkt ordna det till vårt badrum på ovanvåningen från pannrummet i källaren, samt till garaget via kulvert i backen. Dock en variant där cirkulationen bara går när någon öppnar en kran.

Att koppla handdukstorkar på VVC känns inte helt optimalt heller, måste som sagt bli ett himla slöseri med värme, särskilt på sommaren. Å duktigt varmt måste det bli i badrummet med ett så pass element som står på 50-60 grader 24/7. Känns ju helt vansinnigt. Åsså ska dom förbjuda glödlampor..... ;)
 
Krilleman
Som skrivet förr så är VVC för villor standard i den blå-vita grannlandet i öster... (Esa-Pekka & hans polare alltså) :wow:
 
Tack för all input, sedan jag skrev det tidigare så har förutsättningarna förändrats. Jag har dessutom varit maxad med annat så projekt handdukstork har legat på is.

Ändrade förutsättningar:
Det varmvatten som skulle cirkulera genom handdukstorken vid den tänkta lösningen är vattnet som ska betjäna en dusch och ett badkar (belägna i samma utrymme som torken). Matningen till det andra badrummet kommer alltså gå en annan väg.

Jag kan hålla med om att min initiala tanke inte var helt genomtänkt, att tvätta händerna hade nog blivit frustrerande om man ska vänta för länge. Däremot med denna förändring så öppnar det upp möjligheten igen. Tanken är alltså att så länge ingen duschar eller tappar badvatten så kommer handdukstorken vara kall. Visst, när man ska in i duschen så får man vänta några sekunder men det kan jag leva med.

Sovrummen kommer vara på ett annat plan så när ungarna spyr så är det en annan dusch vi kommer använda, där varmvattnet kommer snabbare :D

Visst går det i teorin att dra el men då ska det dras utanpåliggande längs hela badrummet och sen ner längst väggen, inte så snyggt med andra ord. Jag ska försöka jaga rätt på en bild som bättre beskriver situationen.
 
Redigerat:
Jag har sett den dragningen förut. VV kommer in i handdukstorken och går ut, efter den gått ut sitter det T-rör med VVC på. Detta var utfört på en hel förening. Gissar på att det kanske är OK då med tanke på att man inte får koppla VVC direkt in på handdukstorken... Vad tror du Krilleman? Kanske är OK då VVC kopplas på efter VV matning på handdukstorken.

Hur som haver så har en hel förening det.
 
Jag har bott i en bostadsrättsförening som hade alla handdukstorkar kopplade på VVC, nu är detta en privatbostad och VVC är inte ett alternativ men så länge jag håller mig till en rostfri handdukstork borde det inte vara några problem.
 
Om tanken är att koppla torken i serie, utan cirkulation, så ska nog torken ha en skaplig volym för att efter att man slutat duscha ha nog med energi för att torka någon handduk.
 
Krilleman
Robinvvs skrev:
Jag har sett den dragningen förut. VV kommer in i handdukstorken och går ut, efter den gått ut sitter det T-rör med VVC på. Detta var utfört på en hel förening. Gissar på att det kanske är OK då med tanke på att man inte får koppla VVC direkt in på handdukstorken... Vad tror du Krilleman? Kanske är OK då VVC kopplas på efter VV matning på handdukstorken.

Hur som haver så har en hel förening det.
Massor med lägenheter har VVC på handdukstork. Men som TS beskriver installationen (serie) är ju inte alls samma som du råkat på.

Jag skulle fortfarande rekomendera TS att köpa en handdukstork med el som uppvärmning! Eller koppla den på värmen om det är möjligt.
 
Vad är det bakom väggen som du har tänkt att ha handdukstorken på? kan man gå ner med kabeln där och sen borra sig in i badrummet?
Eller ev. gå in i badet vid taket och sen bara släppa ner kabeln (klamrad så klart)
 
Om jag ska vara lite glädjedödare här, så får man inte koppla handukstorkar på vvc längre pga legionella- hysteri.
 
Vad hände förresten med elmatningen till den tänkta handukstorken? Kan man inte fixa den?
 
Vad du dessutom ska ta med i beräkningen är att nordhem's handdukstorkar inte är ok att sätta på tappvatten... Hade nyss en kund vars rostfria nordhemtork rostat sönder för andra gången på fyra år...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.