Ska installera handdukstork vid renovering av badrum. Har fjärrvärme i villan men det gamla radiatorn kopplas bort och det blir klinkers med värmeslingor (el). Handdukstorkens huvudsakliga uppgift är som handdukshängare och att "vara snygg". Sen att den ju kommer att ge en del värme som troligtvis är billigare än elslingorna är ju en bonus.

När jag ändå har fjärrvärme tillgänglig så planerar jag att köpa en vattenvariant. Har enkretssystem i huset. Vattnet kommer att komma "ur väggen".

Fråga 1: Om jag skippar elpatron, ser ni då något problem med att låta inloppet i handuksstorken vara nedtill på ena sidan och ut på andra sidan? Så som många torkar normalt verkar vara byggda om man inte anpassar dem för enkretssystem ned tex. en Nordhem NH-ventil? Min fundering är om det är något problem med att alltid ha vattnet kretsande genom torken. För om man stänger en eller båda ventilerna (sitter på original) på torken så kommer ju hela slingan inkl. de andra elementen på slingan att stängas.

Fråga 2: Är det dumsnålt att inte peta i en elpatron också? Att jag tvekar på det är för att jag har en tork i ett annat badrum med både el och vatten och det är väldigt sällan som vi kör elpatronen. Möjligtvis under sommarmånaderna men jag tycker inte att behovet är alltför stort. Att sätta in en patron kostar ju en dryg tusenlapp till, sedan bör man väl ha en NH-ventil (ytterligare en tusenlapp drygt) för att kunna stoppa flödet genom torken när man ska köra elpatronen när man samtidig kanske vill behålla den lilla värme som flödar genom kretsen även på sommaren. Sen så är det ju bara nåt mer som kan gå sönder också...

Kanske inte blev så tydligt detta....men alla funderingar och synpunkter tas tacksamt emot! :)
 
Oavsett så tycker jag du ska ha möjlighet att kunna stänga av värmen i torken (den vattenburna) vid behov. Risken är att badrummet blir väldigt varmt på sommaren. Elvärmen är i regel snabbare än den vattenburna på att värma torken och kan vara bra på sommaren då det är fuktigt och det tar lång tid för handdukarna att torka.
 
Du får en renare installation med elpatron.
Det blir bara en elkabel (som kan installeras dolt) i stället för två synliga rör.
Det är också lättare att stänga av och sätta på en elpatron.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.