Hej,
Planeringen för avloppet går framåt, tack för bra råd och förklaringar från vänliga forumister. Nu har jag börjat fundera på själva toalettutrymmet. Dvs vitsen med det hela.

Vi har idag ett litet tvättrum (handkanna och tvättat) på cirka 2,5 kvm som ska bli toalett. Där ska bara finnas wc och handfat.

Huset är gammalt (plankstomme) och utan tilläggsisolering och ska så förbli.

Jag skulle vilja värme det här lilla rummet med en handdukstork istället för en elradiator. Jag tänker att det i princip är samma sak. Men tänker jag rätt då? Vad ska jag tänka på när jag väljer handdukstork?

Det är 20 år sedan jag köpte en handdukstork senast. Det bör ha hänt en del på marknaden sedan dess.
 
BirgitS
Visst är det ungefär samma sak.
Om du har en elradiator idag och tycker att den klarar av att värma rummet tillräckligt bra så kolla vilken effekt (W) den är på och välj sen en handdukstork med ungefär samma effekt.
 
Det beror ju på hur mycket effekt som behövs. En liten elradiator är typiskt på 400 W, en handukstork på 50-80 w kanske.
Nu går ju handukstorken förjämnan och elradden styrs av termostat, men jag ser en risk att en handukstork inte räcker till för att värma.
 
BirgitS
Det beror också på om rummet är vid en yttervägg eller mer mitt i huset. I det senare fallet behövs ju knappt någon uppvärmning eftersom det värms av rummen runt och man är där inne så kort tid.
 
Det man skall tänka på är också att handduksvärmarens förmåga att värma rummet avtar betydligt om man hänger en handduk på den. Det finns inga principiella problem med att värma med en handduksvärmare. Men en del praktiska sådana. Kan man få till att reglera den med termostat är en fråga till exempel.
 
Hm, ok... Många saker att tänka på. Idag finns ingen värmekälla alls i rummet. Det jag är ute efter är att det inte ska frysa och att jag tycker att elradiatorer är fula... ;)
 
BirgitS
Tycker du att det är för kallt där idag?

Det finns ju elradiatorer som inte ser ut som det:
https://www.elgiganten.se/product/h...P04WIFIWH/adax-clea-element-med-wifi-h-04-vit
https://bloggar.aftonbladet.se/bohe...adiatorer-snygga-element-varmital-inframiljo/

Men den här handdukstorken finns i storlekar med 600 W effekt: https://nordhem.se/sortiment/handdukstorkar/sofiero/sofiero-krom/?article_nr=SKE1260
För mig så låter det väldigt mycket för ett så litet rum men om det är dålig isolering så.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Tycker du att det är för kallt där idag?

Det finns ju elradiatorer som inte ser ut som det:
[länk]
[länk]

Men den här handdukstorken finns i storlekar med 600 W effekt: [länk]
För mig så låter det väldigt mycket för ett så litet rum men om det är dålig isolering så.
Tack, faktiskt har jag tittat på precis den modellen av handdukstork.

Jag har även begrundat den typen av elradiator och jag är inte helt övertygad. Men jag har inte sett den i verkligheten. Det är lite knepigt nu med corona-situationen...

Jo när dörren är stängd är det allt lite kyligt på morgonen:rofl:, innan vi tänt upp och fått upp värmen igen.

Idag har vi ju inte vatten indraget och det jag egentligen är ute efter är att inte vattnet ska frysa när vi blir med rinnande vatten. Men kanske är det säkrare att satsa på en riktigt radiator?
 
BirgitS
Men lite kyligt låter ju mer som 15 grader än nära 0 grader.

Jag vet ju inte vad ditt hus har för värmebehov men en vinter när pannan gick sönder i huset som var byggt på slutet av 80-talet så fick vi någorlunda värme med ett fristående elelement på 2000 W som placerades centralt. Så för mig är 600 W för ett enda litet rum väldigt mycket.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Men lite kyligt låter ju mer som 15 grader än nära 0 grader.

Jag vet ju inte vad ditt hus har för värmebehov men en vinter när pannan gick sönder i huset som var byggt på slutet av 80-talet så fick vi någorlunda värme med ett fristående elelement på 2000 W som placerades centralt. Så för mig är 600 W för ett enda litet rum väldigt mycket.
Tja vi har ingen centralvärme...
Så visst kan det gå ner till minusgrader inomhus om man har otur. Lite kyligt är nog under 15 grader iof.

Men kanske skulle vi kunna klara oss med en tork med lägre effekt? Det är inte meningen att det ska vara för varmt heller. Det är mest att jag vill förhindra frysta rör. När jag växte upp fick vi lämna vattnet på vissa vintrar för att förhindra frysning, men det var i norra Sverige. Det här huset ligger i sydöstra Småland så det är inga kalla vintrar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.