Kikat lite på handdukstorkar och modellen jag vill ha går på ca 13000kr utan ventiler :eek:.

Blev lite nyfiken på att göra en egen i koppar istället men funderar på om koppar kanske smutsar ner vita handdukar. Den ska sitta på VVC (tappvarmvattnet)

Vad tror ni om materialkostnaden.
Denna i rostfritt utan ventiler går loss på 13000kr
Räknade lite snabbt och jag får delar utan ventiler för ca 2000kr i 32mm koppar. Skulle det funka?

Helst vill jag ha den i kopparfärg men i värsta fall går det att vitmåla och det blir hållbart?

LinkClick.aspx
 
Redigerat:
Du kan ju polera kopparn och klarlacka den men i ärlighetens namn så tror jag inte din skapelse kommer bli så vacker på grund av alla lödningar.
 
mexitegel skrev:
Du kan ju polera kopparn och klarlacka den men i ärlighetens namn så tror jag inte din skapelse kommer bli så vacker på grund av alla lödningar.
Krävs klarlack för att den inte ska smutsa ner handdukar?

Så fort något är fult och hemmabyggt blir det i rätt hus exklusivt och har massor av patina. :cool:
 
Det kan bli lite grönt av koppar om du hänger blöta handdukar.


Om du löder noggrant och ägnar tid att putsa och slipa kanterna där du lött, putsar upp kopparn, så kan jag tro det blir fint.
 
Redigerat:
Koppar får en ful mörk yta av föroreningar. Sätt en tumme på ett kopparrör så ser du snabbt hur det ser ut.
Polera och klarlacka så slipper du den fula ytan, och dina handdukar klarar sig.
 
Någon speciell klarlack eller är det en vanlig typ billack som funkar?
Något tips på poleringen då, vill inte ha någon spegelyta utan lite matt duger fint. 1000, 2000 papper och bara jämna av ytan eller vad ska man tänka på?
 
Scotts bright, som säkert stavas annorlunda. Sedan så autosol?

Före det kanske någon fil till lödkanterna.

Klarlack till bil funkar säkert bra, kan du polera den sedan också. Eller något du penslar. Problemet är väl om det börjar rinna kanske. Båda flyter ut skapligt bra ändå.

Mest tid och noggrannhet som avgör resultatet.
 
Tror ni det kan vara smartare att satsa på presskopplingar istället?
Blir ju lite roligare utseende med lite falsningar här och var. Kanske blir lite tråkigt annars.
Sen blir det kanske inte lika fult som när man löder.
 
Suhagg skrev:
Sen blir det kanske inte lika fult som när man löder.
Är man duktig på att löda och läger ner (mycket) tid på "efterpolering" tror jag inte att det behöver bli fult. Rustikt och annorlunda men inte fult.
 
Suhagg skrev:
Tror ni det kan vara smartare att satsa på presskopplingar istället?
Blir ju lite roligare utseende med lite falsningar här och var. Kanske blir lite tråkigt annars.
Sen blir det kanske inte lika fult som när man löder.
Du får en silverkant genom lödningen som kan bli väldigt fin när du klarlackat, men putsade kopplingar blir nog bra också.

När jag funderar på din idé så hade jag helt klart lött och ägnat energi åt att snygga till lödkanterna.


Då tänker jag på mjuklod.
 
Redigerat:
Polera med "Häxan". Finns i vanliga livsmedelaffärer. Luktar gott med. :)
Lacka med spraylack. Finns överallt, mekonomen, biltema mfl.
 
Krilleman
Om du är duktig på hårdlödning blir det ingen synlig skarv alls, lägg på lagom med lod och "rätt mängd värme" för att få kanten på muffen täckt, vilket resulterar i att man får efter viss slipning/polering/lack en synligt "skarvfri" installation. Lättast att få bre resultat utan onödiga rinningar, är ju självklart att löda alla skarvar uppåt.

Kan bli riktigt fräckt om du lägger ner lite energi på det.

Slipning/polering skulle jag använt olika fina slipskivor, (finns flera tillverkare) man jobbar upp ett bra resultat ganska fort.

Men tänk på ditt personliga skydd. Det finns risker, men denna kille använde dessa dagligen, plus att 3M slutat tillverka den aktuella skivan...
 
  • Gilla
Beerdo
  • Laddar…
Tornhill 2 skrev:
Jag gillar de här
[länk]
[länk]

/ Fredrik
snygga!

Rätt humana priser på dem också.
 
  • Gilla
mstreamer
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.