Jag håller på att renovera en liten toa med dusch, 4kvm. Det satt tidigare ett 400v element, men skulle vilja ha dit en handdukstork.

Vad är smidigast/bäst?  

Anlita en elektiker som sätter ditt ett 230v utag med en jordfels brytare, så att jag sedan kan koppla in en handdukstork 230v med stickpropp? Några hinder/problem?

Eller ska jag sattsa på fast installation av en 230v eller 400v handdusktork? Behövs det då en jordfelsbrytare? Har knappt hittat några 400v handdukstorkar.

Problmet med fast installation är att elen inte sitter helt optimalt 30-40cm fel i sidled. Vilket jag skulle komma runt om jag satte dit ett utag och använde stickkontakt. Vet inte om det går att göra en snygg utanpåliggande fast installation? Alltås förskuten i sidled?

Handdukstorken ska helt ersätta element/golvvärme, ska vara ända värmeskällan.

Har redan lagt fuktspärren. Så vill hälst inte flytta uttaget/elen i väggen.

Tack för svar!
 
Det med elektriker och 230uttag låter enklast.
 
Har du funderat över hur mycket värmeeffekt du behöver i badrummet?

Vår handukstork ger 95W men då är den 80 grader på ytan(brännmärken uppstod då man gick emot).... har vridit ner effekten till 30W och har 40grader på ytan.

Min poäng; en handukstork är inte en primär värmekälla, det är en komfortfunktion.
 
Det finns handdukstorkar som bara är till för komfort och sen finns det dom som är gjorda för att funka/ersätta radiator.

Nästan alla handdukstorkar som säljs i dagsläget har aldrig en temp över 60grader.

 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.