Två gigantiska askar på min tomt stod ivägen för mitt bygge. Den ena var jag dessvärre tvungen att fälla. Den andra skulle jag vilja bevara. Dess grenar skymmer dock solen mestadelen av dagen. Jag funderar på att hamla den. Någon som har en bra länk till hur man utför det riktigt?
 
Har ingen länk - testade att söka på "hamla" på nätet och fick 200 träffar. Någon av de kan kanske hjälpa dig (sök även på hamling)

Är asken hamlad tidigare? Att börja hamla stora träd genom toppkapning (dvs att man kapar stammen några meter upp) är riskfyllt eftersom den stora snittytan som uppstår är en inkörsport för röta. I och med att trädet är äldre är också tillväxten (i relativa tal) mindre och "läkekraften" sämre. Om det går att kapa mindre grenar i stället är det att föredra. Men ask är ett mycket tacksamt trädslag att hamla - det är en fruktansvärd tillväxt på de skott som kommer från den kapade regionen. Tänk på att hamla regelbundet och ganska ofta. Tänk också på att inte skada grenkudden som på hamlade träd nästan blir som en bulle
 
Är inte tomten jättestor råder jag dig att ta bort asken om du vill ha en trädgårdsplanerad tomt. Jag kommer själv att ta bort de gamla askarna innan huset uppförs - det är visserligen synd men har fått rådet av landskapsarkitekten.
 
Tack för svaret!
Nej trädet är inte hamlat sedan tidigare.
Jag kan tänka mig att det är mellan 80-100år.
Rotstocken delar sig i 3-4 grövre grenar 3-4 meter ovan backen. Dessa vore kanske lämliga att kapa då...
Vet du vilken årstid som lämpar sig bäst?
 
Yonna!
Kommunen har dessvärre i förbjudit mig att avverka askarna (Lyckades tjata mig till att fälla den ene). Hamling har de dock inte skrivit något om ;D
Jag har en tom på 3000m2 och asken står i ena kanten så den får egentligen plats, fast det vore kul med lite sol också!
 
Kruger skrev:
Tack för svaret!
Nej trädet är inte hamlat sedan tidigare.
Jag kan tänka mig att det är mellan 80-100år.
Rotstocken delar sig i 3-4 grövre grenar 3-4 meter ovan backen. Dessa vore kanske lämliga att kapa då...
Vet du vilken årstid som lämpar sig bäst?
80-100 år är ganska gammalt för att vara en ask - jag tror att risken för att beskärningen blir för radikal är stor och trädet kanske inte klarar det. Har ingen erfarenhet med så gamla askar. Men om alternativet är att såga ner det helt och hållet så varför inte pröva!?

"Förgreningsstället" verkar som det bästa stället att börja på i så fall. För att undvika fläkskador på den stam du vill ha kvar så kapa gärna grenarna i etapper uppifrån - tyngden av grenarna kan göra att stor stycken av barken kan "följa med". Eller lägger du först ett snitt med sågen underifrån (ca 1/4 av grenens diameter) och tar resten ovanifrån - detta minskar också risken för fläkskador.
Tradionellt så gjordes hamling för lövfoder under sommaren men då grenar skulle användas till flätning, etc tror jag nog att man tog de under vintertid. Risken för (röt)svampangrepp är minst under vintern och hög-sensommaren och därför lämpligast tid. Undvik savningstiden på våren. För att ytterligare minska rötrisken kan du stryka på någon slags pasta som jag givetvis har glömt vad den heter. Men fråga i trädgårdsbutiker efter något slags "skyddspasta" på sår, snittytor på träd. Bli inte förskräckt om asken kommer att se ut som en död stubbe direkt efteråt - är det något krut i den är den jättefin nästa år!
 
Då får du njuta av att faktiskt ha kvar din Yggdrasil - historiskt sett väldigt intressant ;). Jag frågade själv kommunen eftersom mina askar (inkl asksly runtomkring) också har ansenlig ålder men det var ok att ta bort dem.
 
kom på en sak till förresten - askar har normalt sett en ganska kort "livslängd" medan hamlade askar kan bli förskräckligt gamla. Så det kan ju vara ett argument för att hamla!
 
Asken jag tog bort var imponerande! Ca en meter i diameter, mellan 130 och 140 årsringar och precis knallröd i kärnan! Volymen på kronan var enorm.Jag hade gärna haft den kvar som vårdträd men emellanåt tappade den jättegrova grenar, lika grova som min överarm ;) Funkar ju inte med barn och djur på tomten... Den hade säkerligen inte varit så fin nu efter stormen heller...

Skall man spara "stumpar" på stammen när man kapar eller skall man kapa direkt i förgreningen?

Tack för hjälpen!!

Yggdrasil.. vad var det nu igen? Från Asa-gudarna?
 
Ja, askar är jättehäftiga träd. En av mina personliga favoriter (det kan du ju lista ut med tanke på min pseudonym vilket visserligen betyder "spjut" på isländska - men där finns ju en koppling till askvirke!). Låter konstigt att kärnan var knallröd - brukar ju vara brunaktig. Yggdrasil var väl "världsträdet" där asarna bodde, eller?

Jag önskar själv att jag hade haft en ask på min tomt. Eller hade haft en tomt som man kunde varit bra för att plantera ask. Men den är för sandig och torr så det får väl bli några tråkiga ;) ekar istället...

Lycka till med din ask!
 
Ja, nu är kärnan brunare. När jag precis fällt den var den djupt röd, sedan har den mörknat efter hand... Rotstockarna ligger fortfarande kvar. De gick inte lyfta med traktorn... Jag har börjat klyva en av stockarna i fyra "tårtbitar" med motorsågen för att kunna forsla dem vidare till sågen. Tänker göra en bordsskiva...
Men det är stenhårt att klyva, det tog över en timma att göra ett snitt på längden...
 
... eg borde man härbärgera ett gäng påfåglar i asken ... de trivs ypperligt i ett så högt träd och klättrar smidigt upp i grenverket för att elegant dala ner från toppen ...
 
....läääääckert! Både bordsskivan och påfåglarna!!!

:) :) :) :) :)

men dalar inte påfåglarna iväg någon annanstans eller är de så snälla så att de stannar hos husfolket?
 
Hamla ett gammalt träd som inte är hammlat tidigare är ett vågspel.
Kapytrona blir stora och har svårt att läka. Var tvungen att såga ner en jätteask på kyrkogården där jag arbetade. Den hade hamlats hårt med följd att bara halva trädet levde. På den andra sidan släppte barken. Den var c:a 100 år gammal.
All levande har en begränsad livstid. Har ett antal stora lönnar c:a 130 år gamla. Nu är det dax att ta ner dom. Lövverket har blivit minder och det är mycket torra smågrenar i topparna. Tur att man kan elda med ved eller behöver någon snickerivirke. Ask och lön brinner bra, men ask är svårtorkat.
 
Hej Kruger!
Asken är ett träd som skuggar minst av alla.... den får löv som sist och faller löv som först av alla träsorter. Det är en klar fördel att ha just asken nära huset om man kan välja.
Från tidig höst till sen vår ger den inte mycket skugga (bara grenar) men på sommaren när man har storst nytta av skuggan är den grön och fin. Nu vet jag inte hur mycket besvärr du har med askens skugga men det är aldrig fel om den skuggar hustaket (svalare inomhus) eller parkeringsplatsen.... under varma sommardagar. Hur många är tvungna att ha persianner nerdragna (som stänger av utsikten) när solen gasar på? Man kan i alla fall se ut genom fönster om det är en ask som skuggar  :) och samtidigt spara dom pengar man skulle annars ge för markiser, persianner eller parasol. Dom flesta nya tomter saknar oftast skuggiga ställen runt huset på sommaren.... då stor ju din ask i sin lövprakt och bjuder på en skuggig plats. Under den kalla delen av året då löven är borta får du all den solstrålning som kommer från himlen och värmer husets tak och väggar :).
Hade du en gran eller annat stort och vintergrönt trä så skulle jag förstå din önskan att bli av med den eviga skuggan men en ask börde du försöka vara glad för, tycker jag. Alla vårblommor kommer att trivas under den och rhododendronbuskar också .... om det nu är för rabatternas skull du tänkte hamla den och riskera att den dör.
Stormen har blåst av dom svagaste delar av träet men den kommer att bygga på sin krona så den återfår sin vackra form om det är en han-trä du har. Hon-ask är mera yvigt och oregelbunden i sitt växtsätt och det syns mindre tydligt om en eller annan gren knäcks. Ja, asken kan vara en han-ask eller en hon-ask, underlig trä ;).
I stället för att såga grenar så kanske kan man hänga en gunga på någon av dom? Barnen skulle nog tycka om den lösningen, kan jag tänka. Större chans att dom har skoj än att dom får en gren i huvud ;).
Ser du inget positivt med en vuxen ask på tomten?  Finns det ingen chans att den får stå orörd?
gaia med hus i ekarnas skugga
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.