För garagebyggnadsbehovet spånar jag på diverse halvvilda idéer. Garaget kommer att bli ca. 14x8,5 m.

Jag har en idé om att göra källare under garaget. Många m2 användbart förråd, och dessutom en 10 m luftskyttebana! Hur besvärligt blir det med två bilar ovanpå denna källare? Kommer man att behöva pelare för att bära upp tyngden från garagegolvet? Finns det något lämpligaste sätt att lösa detta på?

Har även en fjärdedels idé om att sätta in en tvåpelarlift. Skulle detta vara möjligt att kombinera med källare under? Tyckte mig läsa någonstans att det skulle vara 30 cm betonggolv under en sådan lift, och det kommer ju att väga en del.
 
Klart det går. Är väl bara en kostnadsfråga.
 
  • Gilla
kest och 1 till
  • Laddar…
Låter kanske lite smartare att ha luftskyttebana och förråd på en övervåning av garaget kan jag tycka:)
 
  • Gilla
kest
  • Laddar…
Konrad Skeri Ekblad skrev:
För garagebyggnadsbehovet spånar jag på diverse halvvilda idéer. Garaget kommer att bli ca. 14x8,5 m.

Jag har en idé om att göra källare under garaget. Många m2 användbart förråd, och dessutom en 10 m luftskyttebana! Hur besvärligt blir det med två bilar ovanpå denna källare? Kommer man att behöva pelare för att bära upp tyngden från garagegolvet? Finns det något lämpligaste sätt att lösa detta på?

Har även en fjärdedels idé om att sätta in en tvåpelarlift. Skulle detta vara möjligt att kombinera med källare under? Tyckte mig läsa någonstans att det skulle vara 30 cm betonggolv under en sådan lift, och det kommer ju att väga en del.
Skön inställning...kör på bara....ang 2-pelarlyften så går det så klart att lösa.....en bra konstruktör har troligen flera alt...
 
thestrut skrev:
Låter kanske lite smartare att ha luftskyttebana och förråd på en övervåning av garaget kan jag tycka:)
Ovanpå garaget ska det bli hemmastudio. Inga luftgevär bland mina gitarrer! Några m2 förråd lär det dock även bli ovanpå garaget.
 
carlbanan skrev:
Klart det går. Är väl bara en kostnadsfråga.
Glömde visst överföra sista stycket från tanke till inlägg när jag skrev inatt. Jag börjar med vilda idéer och skalar sedan ner till vad som får ett rimligt pris, både i faktiskt pris, men även i förhållande till funktion.

Klart allt går att lösa, men frågan är om vi pratar "bra idé, det kanske kostar 50 papp extra" eller om vi snackar "Coolt! Men det lär ju gå på en mille"
 
Det lär itne kosta en mille extra i varje fall :)

Vad du behöver är ju ett mellanbjälklag med styrka som motsvarar ett parkeringsgarage eller en vägport ungefär (då har man rejält med marginaler för din lyft osv).
Sen har jag inte kunskap nog för att dimensionera det hela åt dig.
 
Du skall ha förråd och skjutbana. Vad gör det då om det blir några pelare?
 
haavard skrev:
Du skall ha förråd och skjutbana. Vad gör det då om det blir några pelare?
Inget alls under förutsättning att pelare inte är svindyra. Visst är det enklare med förrådsinredningen utan pelare som är ivägen, men det är ju ingen showstopper ifall jag fortsätter med den idén.
 
Chaly
Coolt! Har själv dagdrömt om källare under garaget för förvaring och utrymme för alla verktyg och maskiner man vill ha. Mina planer, som troligtvis aldrig kommer att bli av, innefattar en mellanvägg för att korta ner fribärande längden samt rejäl lucka till källarplanet så man kan hissa ner skrymmande objekt.

Kör hårt och kom ihåg byggtråd! :)
 
Funderar på om man inte behöver gjuta väggarna till källaren om du skall ha en tjock betongplatta och pelarlift på bottenplan, dessutom antar jag att du inte vill ha väggar i källaren som stöttar då du funderar på en skyttebana.
Om man behöver gjuta väggar så blir ju kostnaden betydligt högre och bygget lite mer avancerat.
Bara lite tankar..
 
VKR:isar till pelare är inte så dyrt, behovet av pelare beror på valet av bjälklag, visst går det att ha fribärande bjälklag men beroende på lastnedräkningen kan det bli för tjockt och dyrt.

(y) För idéen dock!!!!
 
Redigerat:
Inte för att vara negativ men inser du att det blir en byggnad på 3*120 kvm? Det är ungefär dubbelt så stort som de flestas hus + garage. Det kommer kosta ett antal miljoner med värme, el och vatten osv...
 
Jag räknar faktiskt bara med 70 kvm på loftvåningen. :)

Jodå, jag är medveten om detta. Som sagt: fantisera vilt, och reducera sedan till vad som är rimligt.
 
Bara själva betongen kostar nog runt 200 skulle ja tro..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.