D09
Hej

Går en slinga med hunden och genar över en liten skogsbit som ägs av samfälldheten.

När man följer stigen så passerar man under ett träd som lutar kraftigt men det är ett annat träd som håller det kvar dvs lutar emot

Lite oroad över att om någon kan skada sig där om oturen är framme.

Försökte få tag på ordförande men inget svar.

Får man hjälpa trädet ner ( Med motorsåg) ?

I bästa fall ligger redan trädet ner nu :)
 
D09
ImageUploadedByByggahus.se1374510995.148934.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
ImageUploadedByByggahus.se1374511024.307155.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
D09
ImageUploadedByByggahus.se1374511121.674228.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det är ju det här med egenmäktigt förfarande och motorsågen.
Du skulle inte kunna använda vändhaken och vrida loss trädet från det andra så det ligger ned iaf?

Protte
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
D09
Vändhaken? :)

Edit:

Nu hittade jag vad det var :) en sån borde man ha hemma :)
 
Redigerat:
Att ta ner påfällda träd är ett mycket riskabelt moment. Om du känner nån med huggarvana så ta hjälp.
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
D09
Gjorde ett försök med spännband men trädtoppen har kilat sig perfekt mellan två träd så det rasar nog inte ner så akut som jag trodde.. Får bli motorsåg efter att ha pratat med ordförande :)
 
Hemmakatten
Vad mlkjhr menade är att det är mycket riskabelt och kräver stor vana och kunskap att fälla träd som lutar. Trädet har dessutom kilat sig fast mellan andra träd.

Det bästa är att ringa samfälligheten och påtala problemet.
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
Och du är säker på att samfälligheten ÄGER marken och inte bara förvaltar den åt markägaren?
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
D09
Anna_H skrev:
Och du är säker på att samfälligheten ÄGER marken och inte bara förvaltar den åt markägaren?
Till 99 % :) men kan givetvis ha fel :)

Det har jag många gånger :) :)

Men det blir ordförandes sak att utreda :)
 
D09
Hemmakatten skrev:
Vad mlkjhr menade är att det är mycket riskabelt och kräver stor vana och kunskap att fälla träd som lutar. Trädet har dessutom kilat sig fast mellan andra träd.

Det bästa är att ringa samfälligheten och påtala problemet.
Ja, trodde inte att den kilat sig så mycket så jag får be föreningen ta hand om det, finns en lokal bonde jag tror dom brukar ta in för sånt :)
 
Har du inte erfarenhet att ta falla träd ska du inte göra det på ett träd som redan fallit. Det är extremt farligt och trädet kan till exempel "barber chair" som på bilden eller så kan något annat kan hända.

BarberChair.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
Nu ser ju inte trädet i fråga ut att ligga under någon form av spänn så jättefarligt är det nog inte att såga ner det.
Men självklart ska man ta försiktighet i beaktning liksom vid alla gånger man fäller ett träd.

Är nog bara att invänta ordförande så du får bekräftat vem som äger trädet.
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
D09
johan ivarsson skrev:
Har du inte erfarenhet att ta falla träd ska du inte göra det på ett träd som redan fallit. Det är extremt farligt och trädet kan till exempel "barber chair" som på bilden eller så kan något annat kan hända.

[bild]
Snygg uppercut ;) hoppas den inte träffade
 
En rotvälta är per definition i spänn. Rotklumpen väger mer än man tror och den rot som sitter kvar vill räta ut sig och dra ner den tunga rotklumpen till marken igen.
 
  • Gilla
corre och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.