När vi köpte huset för 6 år sedan var besikningsmannen inte helt nöjd med att det var gjutjärnsbrunn i badrummet.
Det verkar nu som om vi börjar få problem med just den.
Har upptäckt att plastmattan runt duchen har spruckit och att det är små knölar under dessa små sprickor.
Min gissning är att fukt har kommit upp bakom tätningsringen och fått golvet att svälla och skapat dessa sprickor.

Badrummet är för övrigt i bra skick och jag är inte sugen på att renovera hela badrummet för att lösa problemet.

förutsättningar:
Hus byggt 1950
Badrummet är på ~6kvm
kaklat på 2 väggar plastmatta på väggar och golv, mattorna ihopsvetsade en decimet från golvet. kaklet täcker över svetsfogen.

Min tanke:
Knacka ner nedre raden av kaklet, skära bort golvmattan.
Dra nytt avlopp och golvbrunn.
Lägga nytt golv och plastmatta och svetsa ihop den med den som redan sitter på väggarna.
För att slutligen kakla upp nedre raden av kaklet igen (jag har nya kakelplattor som förra ägaren lämnade kvar).

Avloppet från övervåningen går ner genom en garderob på undervåningen, och jag har sett att det går att skarva ihop gamla järnrör med nya platsrör, så skarven hade varit lämplig att placera i denna garderob, för att i framtiden kunna fortsätta byte av avlopp.

Är detta över huvud taget möjligt att genomföra?
Och vad skulle det mellan tummen och pekfingret kosta att få utfört.?
handlar det om 3000kr eller 50000kr?
Golv och vvs kan jag göra själv/ få hjälp av VVS:are i familjen.
Det jag inte har kunskap om är mattläggning och kakling
 
Det är inte säkert att det går att svetsa ihop den nya mattan med den gamla, beroende på vilken typ och skick den gamla mattan är i. Man kan inte veta säkert förrän man har provat att svetsa.
 
W
hade exakt samma problem i tvättstugan, rev bort mattan å bilade upp gjutjärnsbrunnen å gjöt dit en ny fin plastbrunn. Ringde en mattläggare som la dit ny matta, gick på 600:-/m2 inkl matta och arbete
 
Redigerat av moderator:
ACME:
nej självklart det får man ju kolla med mattläggare, men bara principen ATT det är möjlig ger ju lite hopp i alla fall.

hugdog:
Tack för infon, då har jag prisbilden lite klar för mig också.
även om det skulle kosta dubbelt så blir det enorma pengar.
fråga inte hur jag kom fram till siffran 6kvm, för det är långt ifrån verkligheten! snarar 2,8 ligger mer nära till hands.
 
W
Tänk på ROT avdraget med :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.