Hejsan
Vet inte riktigt om jag hamnat i rätt forum men testar här,Har precis köpt ett litet trähus från1923 i Helsingborg som jag håller på att totalrenoverar, min fråga är om det är vanligt att trähus i skåne hade halvmånekupa när de byggdes eller om det uteslutande var på stenhus, normaltsett har jag sett det på korsvirkeshus, men jag tycker kupmodellen är väldigt snygg.
 
halvmånekupan har jag sett på danska korsvirkehus med halmtak. Gissar att det var enklare med halvmåne än med fyrkant när man lade halmen. Kanske ditt hus hade ursprungligen halm på taket ?
gaia
 
hejsan
De e så att jag skulle vilja tillverka 2 st halvmånekupor och sätta på mitt trähus men samtidigt så vill jag hålla kvar vid den stil man brukar ha på ett trähus och de e då frågan kom upp om det är brukligt att använda havmåne fönster, jag vill ju helst inte att de ska se för konstigt ut.
 
Far runt lite och titta på hus med samma ålder, då får du lite hum om hur man gjorde i trakten på 20-talet, stilarna varierar över landet.
 
Det var väl en del frontespieser med rundade tak under nationalromantiken, iaf lite längre norrut.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.