Vi bor i en by på landet och planerar en altan. Tomten sluttar kraftigt, varför husgrundenen på ena sidan (den sida som altanen kommer att hamna på) är ganska hög, ca 1,5m.

Vad jag förstått är det OK att bygga en något högre altan, med stolpar och räcke (så att man kan gå direkt ut från köksingången) om höjden över medelnivån på tomten understiger 50cm? I vårt fall är framsidan, som ligger högt, större än baksidan, så altanen borde hamna ungefär i tomtens medelhöjd.

Den enda andra tänkbara anledningen till att vi skulle kunna behöva bygglov som jag kommer att tänka på är avståndet till tomtgränsen. Närmaste grannens tomt ligger utan problem 4,5m från altanen, men däremot gränsar vår tomt till en betesmark och huset ligger endast ca 3m från staketet som omgärdar denna. Vi hade tänkt bygga altanen i linje med huset, dvs 3m från betesmarken.

Behöver man inhämta tillstånd från ägaren till betesmarken och söka bygglov, eller gäller detta endast om ens egen tomt gränsar mot en annan "bebodd" tomt. Har en bra relation till korna och jag tror inte de opponerar sig! :D

Vad säger ni?
Kan man sätta igång utan bygglov eller måste man ta kostnaden och krånglet med bygglov?
 
Ring och fråga statsbyggnadskontoret.
 
Många kommuner har mycket information på sin hemsida. Du kan alltid börja att kolla där.
 
Ingen info om detta på kommunens hemsida tyvärr.

Kan man ringa stadsbyggnadskontoret anonymt..? :)
 
Pongu skrev:
Ingen info om detta på kommunens hemsida tyvärr.

Kan man ringa stadsbyggnadskontoret anonymt..? :)
Visst kan du låta bli att uppge ditt fulla namn, men tjänstemannen vill nog veta fastighetsbeteckningen för att kunna ge ett ärligt svar och då är du "avslöjad".
Det är bara att ta tjuren i hornen och vara uppriktig. Har väldigt svårt att tro att de skall skicka ut en patrull kommunaltjänstemän att spionera på dina ev. felsteg. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.