Vi har en klängväxt som vi har trott är vildvin, men när jag googlar bilder på vildvin så ser det ut som något annat.

Växten har fått blad nu under våren, men det verkar vara mycket döda grenar under.

Någon som vet vad det är för växt?

Tror ni att man borde klippa bort allt ovan jord och låta den börja om? Eller ska man försöka rensa ut de döda grenarna? Det dumma är att en om man följer en "död" gren från jorden, så har den några blad längst ut.

Tack på förhand!

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

image(1).jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det är väl kaprifol?
 
Definitivt kaprifol.
De brukar bli sådana, men skjuta nya skott/grenar så att det risiga inte syns efter några veckor.
Jordslår ni de "döda" grenarna så slår de rot och skjuter nya skott.
 
Tack för klargörandet, kaprifol alltså!

Jag är minst sagt ny i trädgården, så jag är inte med på alla termer. Jag googlar fram vad jordslå betyder, men förstår inte riktigt hur jag ska göra.

Vad tror ni om att ta bort allt 1 decimeter över jorden och börja på ny kula. Den är ändå för stor nu. När på året kan jag göra det i så fall?
 
Jordslå betyder att dra ner slingorna till marken och täcka dem med jord. Då bildas nya rötter på stamdelen som är under jorden. Lägg eventuellt en sten på slingan för att hålla kvar den. Du har ju gott om fin jord framför.

Nästa vår kan du klippa bort "bakdelen" och så har du en massa nya plantor. därefter kan du klippa ner resten av det gamla någon gång nästa sommar. Med lite tur bryter nya skott, annars har du ju vid det laget ett antal nya små plantor.
 
Olika växter har olika förmåga att skjuta nya skott. Just kaprifol vet jag inte hur den gör. Vissa växter klarar att man klipper ner dem jäms med fotknölarna, men långt ifrån alla. Säkrast för att de ska överleva nedklippning är att det finns gröna blad kvar på busken efter klippning. Tripp, trapp, trull är en säker metod som de flesta träd och buskar klarar. Dvs några grenar tar man nere vid marken, några en tredjedel upp, och några två tredjedelar upp.

När du jordslår kaprifolen så räcker det med några cm jord ovanpå. Vill man försöka skynda på processen kan man försiktigt skrapa lite med en kniv i barken på undersidan för att stimulera rotbildning.

Kaprifolen blommar med underbart väldoftande blommor på sommaren. Klipper du den innan så missar du det (i år).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.