Har ni, nån, en ide som ni vet funkar hur man kan lösa de me en halvägg, då menar jag en vägg som går ut i badrummet på ungefär halva rummet o som e bara ca 1,20 m hög o me inbyggd toa i går de lösa på nåt sätt el. e de omöjligt, men tanke på att de inte finns nåt riktigt bärande el. va man ska säga??

Tack så länge??
 
Ingen som har nån ide???
 
Hej sasha!

Vi byggede en halvvæg får nogle år siden 1,55 cm høj og 30 cm tyk.
Den blev bygget af en kraftig træramme der var fastgjort i gulvet og beklædt med to lag gipsskive og kaklet.
Oversiden var en 4 cm tyk træplanke, der blev lakeret.
På den blev opsat et toilet og et bidét. Vand og afløb var ført inden i væggen.

Jeg kan vise billeder af væggen isenere i dag.

Mvh

JCS
 
Tack, jkag vill gärna se bilder :)
 
Vi är fler som är nyfikna.

Vi funderade på att ha en vägghängd toa på en halv-vägg men jag har hela tiden varit otroligt skeptisk till att det hela kommer att hålla. Det finns inte mycket som håller emot och man vill inte att väggen skall röra på sig heller. Då kan kakel men främst tätskikt spricka.
 
fixturen skall ju ta upp själva toaletten och dess vikt, så det torde ju inte bli vågot större bekymmer. Med tanke på att om man gör en vägginklädnad så brukar man generellt använda sig av 45 reglar osv... Nu blir ju knappast reglarna dimensionerande för tjockleken på väggen utan 110+ 2 st 45 böjar byger en aning mer runt 22 cm skulle jag gissa mellan tummen och pekfingret och då ser jag inga som helst problem med att väggen skulle spricka eller dylikt...
SEdan gäller ju det att man har ordentligt att fästs fixturen i golvet....
 
mr Z skrev:
fixturen skall ju ta upp själva toaletten och dess vikt, så

[znip]

SEdan gäller ju det att man har ordentligt att fästs fixturen i golvet....
Fast det är ju inte riktigt så som fixturerna fungerar faktiskt? Oavsett hur fixturen monteras tar den ju själv upp krafter i vertikal-led. Väggen utsätts för en vridande kraft, tryckande i botten och dragande upptill. Golvet är ju det enda man INTE fäster fixturen i.

Även om en sådan där halvvägg kan göras oanat vridstyv (regelverk som kläs in eller med LUX-skivor) så skulle jag nog försöka planera badrummet så att toan monteras på en "riktig" vägg. Halvväggen är ju perfekt för att skärma av toan om man så vill.
 
MathiasS skrev:
Fast det är ju inte riktigt så som fixturerna fungerar faktiskt? Oavsett hur fixturen monteras tar den ju själv upp krafter i vertikal-led. Väggen utsätts för en vridande kraft, tryckande i botten och dragande upptill. Golvet är ju det enda man INTE fäster fixturen i.

Även om en sådan där halvvägg kan göras oanat vridstyv (regelverk som kläs in eller med LUX-skivor) så skulle jag nog försöka planera badrummet så att toan monteras på en "riktig" vägg. Halvväggen är ju perfekt för att skärma av toan om man så vill.
de fixturer vi har monterat sitter samtliga monterade i golv med 4 st expander. Ibland har man byggt in dessa helt i en bakrevägg, ibland endast byggt in upp till 1.2 m ungefär. Det som dock alltid har varity gemensamt för samtliga konstruktioner är att väggen aldrig varit dimensionerad för att ta upp last från eventuella vrid/trik/drag laster från toaletten. Men det finns säkert olika fixturer... Men du har rätt i när du säger att det är dumt med en halvvägg ut för att montera en toalett på...Men men det finns säkert en vettig förklaring får man hoppas...
 
Hej Sasha

Her er et par billeder framit gamle baderum.

Halvvæggen har, som du ser en vinkel der er smallere end den hvorpå toalet og bidét hænger.

På væggen indmod duschen er der monteret en bænk, således at man kan sidde eller lægge tøj.

Mvh

JCS
 
  • Almegaard.jpg
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.