É
Jag ska bygga en 70m2 platta på mark där ena halvan (eller snarare 1/3) kommer vila på berg. Hur djupt under cellplasten behöver man ta bort berget? 10cm betong+30cm cellplast. På konstruktionsritningarna är det 25cm "bärlager" (dränerande makadam?). Räcker det då med 25cm vid berget med eller behöver man av någon anledning ta bort djupare?
 
Bärlager behöver du inte på berget. Jämna av med makadam 16-32 bara. Och sen flis för att lägga cellplasten. Det behövs inte mycket för att låta vatten rinna förbi. Är du nojjig kan du byta ut första lagret cellplast mot isodrän så kanske du slipper spränga?
 
É
Behöver det inte vara 20cm makadam? Eller är det onödigt mycket? Jag trodde egentligen först det var 20cm makadam och sen bärlager under, men ser nu det vara står bärlager bara.

Om vi utgår från ritningen här, hur djupt under cellplast behöver man ta bort berg?

Berg måste tas bort oavsett men frågan är hur djupt (Där berget är ska endast dränering läggas, inte dagvatten).

Byggsektionsritning som visar lager av makadam, bärlager och isolering under en byggnad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
5-10cm typ tänker jag. Så du kan jämna av och sen ersätta 10cm EPS med 10cm Isodrän rakt av.
 
off topic

jag reagerar på att man fäster syllen i leca block med m12 expanderbult.
vanlig M12 expanderbult i leca är ingen bra kombination....
 
É
H HSP skrev:
off topic

jag reagerar på att man fäster syllen i leca block med m12 expanderbult.
vanlig M12 expanderbult i leca är ingen bra kombination....
För att…? Vad rekommenderar du istället? Tack för att du kollar, tar gärna emot synpunkter.
 
Varför ställer man ens syllen på leca. Hur vill du att det skall se ut sedan på utsidan när allt är klart?

Expander kommer som sagt inte gå att dra fast. Utan det är att objektets fast något.

Men i ärlighetens namn ser jag inte anledningen till lecan.
 
É
A atomlab skrev:
Varför ställer man ens syllen på leca. Hur vill du att det skall se ut sedan på utsidan när allt är klart?

Expander kommer som sagt inte gå att dra fast. Utan det är att objektets fast något.

Men i ärlighetens namn ser jag inte anledningen till lecan.
På ena sidan är det sutteräng så där blir hela undervåningen på leca/murblock. Och sen övervåningens syll på det. Och i nedre plan i övrigt vill jag komma upp lite med träfasaden från marken. Golvnivån (källare) är i samma höjd som marken, ritningen stämmer inte att plattan ligger högre än marken.

Sen tycker jag det blir snyggare, visuellt blir huset inte lika högt.
Är väl inte så ovanlig lösning? (Men oftast kanske inte för det visuella utan för funktion).
 
Ser ju ut att va en vägg till ett garage lr liknande. Är väll för att slippa risk för vattenskador i väggarna. Av snö från bil å liknande.
 
M Malten skrev:
Ser ju ut att va en vägg till ett garage lr liknande. Är väll för att slippa risk för vattenskador i väggarna. Av snö från bil å liknande.
Ja hade Fel, Såg att du svarade nu.
 
É
Neja det var väl delvis rätt… bil går att köra in med fast lär inte göras så ofta. Men visst det är inte tvunget men jag tyckte det blev snyggare. Helst 1,5 rad med leca, men kanske finns olika höjd på dem.
 
É
Ni är två nu som skriver att expander inte kommer funka. Har ni förslag på vad jag ska använda istället då?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.