Har av olika anledningar nödgats att gipsa av samtliga väggar i huset och klippt ned gamla eldragningen och ska nu låta elektriker dra ny el i hela huset. Själv ska jag sedan sätta OSB och gips på samtliga väggar och gipsa tak. Detta för mig till frågan vad enklaste sättet är att göra alla hål i väggskivor och tak!?! Såg allas vår Timell använda något slags magnetsystem för att hitta dosor och borra ur hål till dem. Såg smidigt ut, men måste man inte sätta dosorna "flush" mot reglarna och sedan borra ur hålen och sedan bygga på dosorna med distansringar då eller? Ska ju ha OSB plus gips vilket bygger i runda slängar 24mm...

Hur gör ni proffs när ni sätter dosor så det blir smidigt att OSB:a och gipsa på väggen sedan?
 
Hole in one heter magneten tror jag och den ska vara bra. Ganska dyr dock 3-500:-.
Jag sågar ut ett för stort hål i osbn för att kunna sätta den utan bekymmer sedan mäter jag ut för hålen alternativt kladdar färg på doskanterna och trycker gipset emot.
 
Vi använder dosor för dubbla skivor och låter dom sticka ut ca 25 mm utanför reglarna. Först sätter snickarna upp ena sidan (enklingen) av väggen (bägge skivorna) och elektrikern borrar hålen för dosorna. På samma gång sätter elektrikern dosorna på andra sidan väggen (i dubblingen). När sedan snickaren kommer använder han sina "Hole in one" se http://www.byggmax.com/se-sv/byggva...tyg/sagar-sagblad/28830/halsokare-hole-in-one
Det innebär att man sätter en manet inne i dosan och har en annan magnet på utsidan. Efter det är det bara att lite försiktigt an vända hålsågen, T70 för apparatdosa och T80 för kopplingsdosa. Ofta använder man T80 även på första lagret även om det är apparatdosor.
 
Låter klockers! Precis vad jag tänkte! -Att sätta halva väggarna innan elektrikern drar dosorna och sen sätta igen. Om vi leker med tanken på att slavdriv..sambon bestämt att det ska vara försänkta vägguttag, alltså 1,5-dosor, hur gör man då? -Det finns ju borrmallar, men funkar dom med magnetsystem likt det du länkade till, eller blir det till att mäta och måtta för hand, då?
 
Finns magneter till 1,5 facks med.

Sent from my GT-S5690 using Byggahus
 
Säg till bossen att det kostar tio ggr så mycket med matr. och tar dubbelt så lång tid så kanske du slipper 1,5 facksdosorna.
 
elmont skrev:
Säg till bossen att det kostar tio ggr så mycket med matr. och tar dubbelt så lång tid så kanske du slipper 1,5 facksdosorna.
Tyvärr är det väl som så att hon både har rätt bra koll på vad det blir för komplkationer men framförallt har hon ett estetiskt öga som får saurons öga att framstå som om det hade gråstarr... Det måste vara samma bygghöjd på alla uttag (el, tv, nätverk) för att det ska "se rätt ut", dvs jordade uttag måste fällas in i 1,5 dosa. Jag är faktiskt benägen att hålla med -det blir så mycket snyggare och renare om alla olika uttag ligger i samma höjd...
 
led-zep skrev:
Finns magneter till 1,5 facks med.

Sent from my GT-S5690 using Byggahus
Hur fasen funkar dom?!? Känns som om man skulle borra sönder uttagen om man är det minsta och borrar igenom gipset någon milimeter eller två?!? Tänkte mer att det skulle röra sig om någon form av fräsmall, men det kanske blir till att borra två hål med stenkoll på borrdjup för varje uttag, då eller?
 
hevi skrev:
Hur fasen funkar dom?!? Känns som om man skulle borra sönder uttagen om man är det minsta och borrar igenom gipset någon milimeter eller två?!? Tänkte mer att det skulle röra sig om någon form av fräsmall, men det kanske blir till att borra två hål med stenkoll på borrdjup för varje uttag, då eller?
Japp, du får ha koll på borrdjupet men man märker ju direkt när man är igenom och att du skaver lite på dosan gör ju inget.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.