Har precis lagt en utplats i oregelbunden skiffer (2-4 cm tjocka) och tänkte nu fälla in två spottar i stenen och behöver då få till hål med en diameter på 125 mm, någon som kan tipsa om vilken utrustning jag ska använda elller vem som kan göra ett sånt jobb. Jag har redan pratat med stenfirman där jag köpte skifferplattorna och med Cramo som har håltagningsutrustning men den är främst avsedd för betong och kostar en hel del att hyra plus att den är så kraftig att man riskerar att spräcka plattorna.

Anders
 
Hej...

Läste din fråga och egentligen har jag inget svar men en undran.. Jag skall lägga oregelbunden skiffer oc h funderar hur jag skall gå tillväga... är det bara att gjuta en platta och sätta skiffret med fix och sedan foga eller hur gjorde du?

/Johnny
 
Jag hade en hårt vibrerad/komprimerad grusgång att utgå ifrån så jag grävde bara ur ca 1 dm, fyllde på med grus, vägde av lutningen och komprimerade igen. Sen satt jag skiffret med vanlig sättsand, det skiffret jag använde har även oregelbunden tjocklek så att gjuta och foga med hårdfog var aldrig något alternativ. Jag fogar med sättsanden och det blir faktiskt helt ok men fogarna måste vara smala.

För övrigt så kan jag bara konstatera att det går åt en del diamantklingor av största modell om man inte vill ha för breda fogar, dessutom tog arbetet mycket längre tid och var mycket jobbigare än jag nånsin kunde tro. Jag kommer inte lägga oregelbunden skiffer igen. Som tur är så blev resultatet riktigt bra.

Ett tips: kör ett halvår på gymmet med fokus på rygg innan du kör igång ;)

/Anders
 
Har också funderingar på oregelbunden skiffer på altan, har en del sten som ligger på ett annat ställe som jag tänkt flytta på. Skulle gärna vilja se bild på din altan om det är nåt du vill visa.

Ang. håltagningen så skulle jag nog köra med modell mindre av diamantskiva och "kapa" ut hålet, men finns säkert specialverktyg för den som vill kosta på.
 
Jag borrade tätt (utan slag)med 6mm coromantborr runt cirkeln 110mm, när jag gjorde hål till en fläkt bakom braskaminen. Har ca 10mm skiffer där. Bryt sedan försiktigt mellan borrhålen, så faller biten ut. Putsa till med sandpappersrondell eller liknande som sätts på borrmaskinen. Skiffer är ganska enkelt att jobba med. Tror jag använde vatten när jag borrade hålen.
 
Lyckades tillslut få till hålen med borr, en helt värdelös borrkrona med exakt rätt diameter som jag hyrde på Bauhaus (tyvärr hade de nog aldrig slipat den), huggmejsel och diamantsliptrissa. Bra blev det inte men spotarna kommer täcka de något ojämna kanterna.

P-J, jag ska försöka ta ett par bilder när vädret blir bättre, väntar dock fortfarande på elektrikern så spotarna är inte installerade än men jag antar att du är mest intresserad av själva stenen.

/Anders
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.