Min desperata jakt efter handfat i porslin för 3-håls kran (2 kranar + blandare i mitten) fortsätter.
Jag har lyckats hitta ett vackert och fräscht äldre handfat, dock har det bara 2 hål. I mitten är det ett pyttelitet litet hål där proppkedjan sitter fast. Går det att göra hålet större utan att skada handfatet och hur gör man i sådant fall ?Det är inte förberett för större hål, som jag har sett att det är på en del gamla handfat.
 
Någon som kan ge mig ett svar ?!
 
Hemmakatten
Vet att fasting65 skulle borra ett hål i ett handfat. Kommer inte ihåg vad han gjorde till slut. Men du kan säkert söka efter tråden, den var ganska lång. Har för mig att den låg under Verktyg o maskiner.
 
Oj, hittade hit av en slump. Njaeh, hålet har faktiskt inte blivit borrat - ÄN, men efter hundra sorger och besvär så köpte jag ett kit på jula som kan funka. Det lär inte bli något precisionshål med tanke på den grova ytbeläggningen i hålsågen, men jag har en del marginal då blandaren har en täckbricka som förhoppningsvis döljer eventuella skador i emaljen.

Brorsan säljer verktyg till industrin och kunde sälja en jäkligt fin hålsåg för en sisådär 700 kronor, men jag tackade nej - svårt att motivera det.

Hålsågen jag köpte ser ut såhär och kostar ett par hundralappar:
http://www.jula.se/Butik/assets/product_images/mellan/189215_b.jpg

Närsomhelst ska jag få mina fingrar ur ar**et och borra. Jag lovar att återkomma med rapport. Vi har lagt ner inomhusrenoveringen under sommaren för att bara gräva och plantera, men nu börjar det bli svalt så vi får väl lägga ner utomhusprojekten och dra oss in...
 
Lyfter upp tråden igen, hoppas på någon som vet ! Jag kan väl inte vara den första i hela världen som haft dylikt problem ?
Vem skulle man kunna fråga, VVS-kille eller plattsättare ?
Handfatet är superfint, finns inte sådana att få tag på nytillverkade.
Det finns alltså ett litet hål redan, ca 0,5-1 cm i diam, hålet måste göras ca 3 cm.
 
Det gick ju bra ! Men det var "utstansat" för hål undertill eller hur ? Det är det inte i mitt handfat. Vad tror du om det ?
 
Jepp. Det var urstansat. På så vis visste jag var jag skulle sätta första hålet.
Om inte stansen funnits så hade jag nog placerat blandaren mer "mitt i hörnet" än var urstansningen var, men såhär efteråt så tycker jag att det blev snyggare när blandaren sitter nära kanten på handfatet.

Jag tror inte urstansningen gör någon skillnad. Visst, i ett o-förberett handfat så får man borra mer. Vissa handfat (alla?) är ju ihåliga till viss del, så "risken" kan väl förvisso vara att man råkar borra någonstans där handfatet är ihåligt. Om det är någon stor risk kan jag inte bedöma.

Det kan ju också vara en risk om du försöker förstora befintligt hål om nuvarande hål är större än centrumborrens diameter. Då lär ju hålsågen dansa en hel del innan du får fäste....
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.