Hejsan,

Jag ska ta upp ett fönster mellan två rum i källaren som ska bli bastu och badrum. Det ska fyllas med glasbetong (glastegel eller vad det heter) och ge lite mer ljus in i bastun.

Hur kapar man ett hål på ca 80*80 i väggen på bästa sätt? Väggen är ca 25ca tjock och är ej en av de bärande väggarna.

Hälsningar Tomtefar
 
va e det för material Tegel? lättbetong? trä? vad? antar lättbetong då tar man tigersågen och sågar sedan dunkar man lite och vips så har man byggt sig ett hål :)
 
Hej och tack för svar!

Det är betong, kan man ta det med tigern? Vad ska man ha för blad? Funderade på rondellmed stenskiva, men det är ju bra om man slipper den....

Vad sätter man glasbetongen med? Fix? Puts?

/Tomtefar
 
E det betong ja då får du nog ta dit en håltagare eller bila... Då funkar ingen tigersåg i hela världen. 25 cm ren betong har jag iofs svårt att tro att det är...
Slår du ett slag med hammarn vad händer?

Glasbetongen kan man mura eller foglimma...
 
Funderar du på att använda vinkelslipen, så skippa stenskivan och köp en diamantklinga på Jula istället, den håller mycket längre. ;)
 
Fram med borrhammaren och kolla lite hur det går.
Klarar du inte det med den så på med bilningsfunktionen och kör.
Troligen är det isolering emellan så det är (förhoppningsvis) inte 250 mm armerad betong vi pratar om, då tar det tid....

En billig borrhammare med bilningsfunktion lär hålla för detta jobbet.

/Kent
 
Diamantklinga är mums.

Är det 25cm betong är det ett jobb för proffs. Skulle det vara så så måste det vara bärande.

Troligen är det luft imellan eller putsade block
 
Hej och tack för alla fina tips!

Jag antar att det inte är massiv 25cm. jag ska provborra i helgen med en hilti och se om det går lätt igenom. Det där med att köra med rondellen från båda håll och knacka däremellen låter bra. Jag siktar på att få snygga snitt, då jag ska kakla från ena hållet.

/Tomtefar the superstar
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.