Hej!

Som rubriken antyder så funderar jag på möjligheterna att ta upp hål för avloppsrör genom en I-balk, se bif. bild. Håltagningen kommer självklart ske direkt ovanför ett upplag (markerat i grönt i bilden). Detta är enda sättet att komma förbi balken då den är infälld i bjälklaget. Notera att ingen bjälke är placerad rakt ovanför stolpen (grön) trots att ritningen visar det.

Spontant så känns det som det borde vara riskfritt sålänge det sker över en stödpunkt.

Någon?

BKL_3.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tack på förhand.

MVH: Marcus
 
Redigerat:
Är balken hel eller är den skarvad vid stödet?

Om den är hel är inte bästa stället vid stödet, det kan isf vara maxmoment just där beroende på hur många upplag balken har.
 
Ovanför ett upplag kan vara ett av sämsta ställen att ta ett hål, där är ju trycket som störst och momentet också.

I så fall så borde man förstärka balken med tex stående plattjärn på sidorna av hålet.

Bästa stället för hål bode vara en bit på sidan av stödet där momentet är 0?

Men jag är bara en glad amatör :)
 
  • Gilla
fahlis
  • Laddar…
Hej igen och tack för svar!

Jag misstänker att ni är något på spåren! =) Vid närmare eftertanke så borde det bli precis som ni säger, trycket på balken är naturligtvis som störst vid stödpunkterna.

Att lägga hålet vid sidan av är dock inga problem, snarare tvärt om, jag har upp till ca 40-50cm utrymme i sidled för håltagning så jag skulle kunna ta upp hålet lite vid sidan av upplägget.

Balken är genomgående utan skarvar ca 12m lång och har stöd på 4 punkter symetriskt fördelade med pelare i båda gavlar utöver de som syns på bild (ca var 4:e meter alltså).

Finns det riktlinjer för detta eller är det (som vanligt) en kontruktör som får räkna på enskilt fall?

MVH: Marcus
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.