Har funderingar på att flytta på golvbrunnen i en pågående renovering. Detta skulle medföra att jag måste ta upp hål i 2 st golvbjälkar. Nu vänder jag mig till er för att höra om det kan gå eller om vi får ge upp iden att flytta duschen.

Badrummet i fråga är 2,35x1,7. Golvbjälkarna ligger med cc 60. Dimensionen på avloppet kommer vara 75mm då det skall gå från duch. För att förstärka har jag tänkt limskruva plywood på golvbälkarna innan jag borrar hål. Även tänkt kottla upp hela badrummet med cc30.

Varje golvbjälke är ca 2.4m (dim 45x220) långa och skarvarna på golvbjälkarna är förstärkta med en spikad planka (dim 28x70 ej helt hundra kan vara lite bredare, sitter på jobbet och skriver detta så kan ej mäta). Skarvarna ligger ovanpå innerväggarna på nedanvåningen. Hålet måste tas upp ca 1 meter från en skarv då den spikade plankan och placeringen av golvbrunnen gör att jag ej kan ta upp hålet närmare skarven.

Försökt skissa hur det ser ut idag, badrummet ligger i mitten av huset. På skissen där man ser ovanifrån är den röda ringen där stammen går ner idag. Röda strecket vart jag tänkt dra avloppet och röda fyllda ringen den tänkta positionen på golvbrunnen.

Så tror ni detta kan gå bra?
 
  • sidan.JPG
  • uppifran.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Har du inte möjlighet att dra avloppet från duschen mellan reglarna, och sedan låta röret gå UNDER reglarna till stammen? Du får ju bygga in det horisontella röret som kommer korsa reglarna om den delen kommer synas i rummet under.
 
  • uppifran.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Är tvättstuga under och det skulle nog gå att bygga in avloppet i taket där. Inte riktigt tänkt i de banorna förut.

Det som dock blir problem är att vattenrören går upp i schaktet just där detta avloppsrör skulle ansluta ifrån med denna lösning. Och i så fall måste de dras om. Se gröna fältet i nya skissen. Och under där vi funderar på att placera brunnen går ett ventilationsschakt så det går tyvärr inte att gå ut den vägen.
 
  • uppifran.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Är inte golvåsarna skarvade omlott?
Med den korta spännvidden och 220 mm höga åsar tror jag inte det har någon betydelse för hållfastheten att göra ett hål för 75 mm avloppsrör. Du kan om det känns tryggare spika på 13 mm plywood på båda sidorna om hålet 60 - 70 cm långa. Då torde risken vara obefintlig att något går snett.
 
Nej de är inte skarvade omlott utan alla har skarven på samma ställe.
 
Antar att ändarna på golvåsarna vilar på mellanväggarna under. Ser det som riskfritt att borra.
 
Japp ändarna ligger på mellanväggarna,

angående Fasting65 förslag så är det tyvärr svårt att genomföra då det är ett vägginbyggt skåp därunder som ej skulle gå att öppna längre (avloppet skulle komma ner ur taket just framför dörren). Men gillade ideen.

Ingen annan som har nått förslag eller tror att det inte skulle gå att borra?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.