Hej!

Jag har nyss köpt en lägenhet som jag har börja renovera.
Jag har en betongvägg med en tjocklek på 165mm mellan kök och vardagsrum som jag vill göra en håltagning i/öppna upp, idag finns en öppning på 210x100cm då det satt en dörr där förut.
Jag har ställt frågan om att förstora öppningen till föreningen och de har svarat att jag ska knacka på grannen på vån.9 alltså högst upp och utföra håltagningen som de har gjort. De har alltså sparat en bit på 700mm från skalväggen samt 390mm ner från taket.
Jag bor på vån.5 och jag förmodar att lasterna ner till min lägenhet borde vara betydligt mer än vad det är på vån.9.
Jag fick reda på att lägenheten under mig alltså vån.4 också har gjort en håltagning i likadan vägg och även där har man sparat lika mycket vägg som på vån.9.
Min första tanke var att anlita en konstruktör som får räkna på det och lämna ett utlåtande, meeen... samtliga konstruktionsritningar saknas hos både föreningen och kommun arkivet vilket gör det väldigt svårt för konstruktören att räkna. Nu vet jag inte om hela väggen är bärande eller en del av den men med tanke på att 2st lägenheter i kåken har utfört en håltagning men ändå sparat bitar av den. Lagen säger att man ska göra en bygganmälan till kommunen i fall man gör ett ingrepp i en bärande konstruktion, behöver jag göra en sådan i sådant fall? Föreningen har godkänt att jag gör en håltagning enl. vån.9 sedan om jag skulle ta bort hela väggen ville de har en konstruktionsberäkning och ett utlåtande att det håller alt. för en avväxling. Vad gör jag i detta fall?
Har jag ryggen fri ifall jag gör som föreningen säger och inte gör en bygganmälan?
Bifogar en bild på väggen nedan.
Tacksam för all hjälp jag kan få!

Mvh Kriss
 
  • Betongvägg med märkning för renovering, 700mm spara angivet, renoveringsverktyg syns i förgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Borde du inte kunna ta del av dom andras beräkningar? Givetvis mot betalning.
 
Stefan N Stefan N skrev:
Borde du inte kunna ta del av dom andras beräkningar? Givetvis mot betalning.
Jag har givetvis frågat om de har kvar någon form av dokumentation då det var förgående lägenhetshavare som utförde arbete. Lägenhet på vån.5 har ingen dokumentation alls och lägenhet på vån.9 hade kvar utlåtandet som upprättades år 2008. Arkitekten som gav utlåtandet hade varit med och ritat denna kåk år 1972 och intygade utan någon form av beräkning att konstruktionen skulle hålla enl. hans ritning (exakt som du ser på bilden) och att stommen är byggd enl. "Skarne-systemet". Arkitekten avled olyckligtvis under 2020 :(.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.