Jag håller på att dra nytt avlopp i vårt hus från 1920. Stommen på huset består av ca 7 cm tjocka stående brädväggar samt timmersyll med dimensionen 14x14 cm.

Jag behöver nu ta upp ett 75 mm hål igenom timmersyllen för att dra avlopp från en utbyggnad in till samlingsledningen som ligger under det ursprungliga huset. Eftersom att grunden består av 1 m tjocka granitblock kan jag inte dra röret genom grunden utan är tvungen att dra det genom syllen.

Min fråga är hur jag på bästa sätt ska kunna göra detta utan att få sättningar i den delen av huset på grund av försvagad syll. Min tanke är att dra röret under en av dörrarna då den vertikala belastningen där bör vara minst. Till kruxet tillkommer dock att syllen under dörren inte helt ligger dikt an mot granitgrunden utan bara ligger på en ca 15 cm lång upphöjning i stenen.

Bör jag sätta hålet på plats nummer 1 eller 2 enligt bilden?

Hur ska jag förstärka upp bjälken? Spikband med ett 75 mm hål mitt i på var sida?

Tacksam för svar!

Illustration av timmersyll ovanpå granitgrund med markerade potentiella platser för ett avloppshål.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Hur ser möjligheterna ut för att förstärka hålighererna på sidan om den bärande biten?
 
Dåliga i så fall måste jag ju lyfta hela syllen..att trycka in någon cement i hålen tror jag bara gör mer skada än nytta. Då hade jag behövt ha något sorts kapillärbrytande material emellan. Och för att få in det måste jag ju som sagt lyfta hela syllen. Hålen är överdrivna på bilden i verkligheten ligger stenen aldrig mer än 1 cm från syllen.
 
Jag kom på att jag kanske kan slå in flata stenar mellan syllen och granitblocken så att syllen får mer att ligga på. Men åter till den ursprungliga frågan. Är det någon som anser att ingreppet är för riskabelt att genomföra? I så fall får ni gärna säga det.
 
Försöker med en sista bump. Tips på håltagningsmetod mottages även tacksamt.
 
Har du kollat vad en kärnhålsborrning genom grunden skulle kosta? Det brukar inte vara alldeles tokdyrt.

Att gå genom syllen borde väl innebära att avloppsröret hamnar lite väl grunt med tanke på frost och annat? Men annars är det ju enligt ditt alternativ 1 som du ska göra hålet som ger minst risk för problem. Och försök som sagt att slå in kilar för att avlasta syllen på längre sträcka. Gör kilarna i trä och slå en utifrån och en inifrån mot varandra så tror jag det blir bra.
 
Tack mexitegel! När det gäller förstärkning vad ger bäst styvhet: Spikband av grövre modell eller 22 mm plywodd som skruvlimmas efter bästa förmåga?

Jag har en del ekbitar liggande hemma som kan agera perfekta kilar! =)
 
S
Spikband av grövre modell funkar inte.
hellre då skruvlimmad plywood
 
Jag ser ingen anledning att förstärka syllstocken alls om du ordnar ett bra upplag för den. Du har inga krafter alls där du borrar hålet om du ser till att det är ett ordentligt upplag mot grundstenarna under dörrposterna.
 
S
mexitegel skrev:
Jag ser ingen anledning att förstärka syllstocken alls om du ordnar ett bra upplag för den. Du har inga krafter alls där du borrar hålet om du ser till att det är ett ordentligt upplag mot grundstenarna under dörrposterna.
när man nära tar halva tjockleken av något virke i ett hus så skall man förstärka,
 
Tack för alla svaren! Jag känner för att använda både hängsel och livrem när jag väl gör ett sådant ingrepp i konstruktionen så jag slår på en plywoodskiva på båda sidorna. Jag är medveten om att man främst gör det mot brott på hängande regel utan underliggande stöd men det kan väll knappast skada .

Upptäckte nyss att bjälken även har en liten lutning åt just det håll jag ska ha fallet så jag kan även borra med borrguide till en början =).
 
SBH skrev:
när man nära tar halva tjockleken av något virke i ett hus så skall man förstärka,
Även om det inte är bärande???

Syllen är ju inte bärande ur den bemärkelsen. Det finns ingen anledning att förstärka i detta fall.
För vilka krafter anser du syllen bör förstärkas?
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Har själv ett hus från samma tid med samma byggteknik. Här har de inte varit så knussliga när de dragit om rör förr (huset fick vattenburen centralvärme på 40-talet och byggdes om rejält på 60-talet). Det är bara nersågat till lagom djup och urhugget med stämjärn där rör behövts dras fram. Sak samma om det är bärande eller inte bärande delar. Det rätt gott om marginaler i denna typ av konstruktioner. Hittar du en skarv på syllen så är det förmodligen en enkel lask-skarv som inte tar upp just några krafter åt något håll. Så jämfört med en sådan skarv så är det starkt även med ett hål i mitten.

Här i byn kallas för övrigt området med de första husen av spontad plank lite nedlåtande för "amerikavillorna" eftersom man rätt eller fel trodde att byggtekniken kom därifrån. Och det visste ju alla att riktiga hus byggs av timmer. Sågade plank kunde man ju inte bygga hus av, det kunde ju aldrig hålla...

Själv hade jag bara gjort instick med motorsågen och tagit ut ett lagom stort hål mitt i syllen.
 
S
AG A skrev:
Även om det inte är bärande???

Syllen är ju inte bärande ur den bemärkelsen. Det finns ingen anledning att förstärka i detta fall.
För vilka krafter anser du syllen bör förstärkas?
en regel att alltid följa
 
SBH skrev:
en regel att alltid följa
En väldigt dum och farlig regel.
Det finns gott om bärande element som måste förstärkas långt tidigare än när 50% tagits bort.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.