E
Bröt entusiastiskt loss vattenlåset igår kväll när jag skulle rensa avloppet. Det visade sig att hålskruven hade gått av. Rejäla grejjer! (ironi)


Diskhon är från Intra och jag har tagit reda på att skriven är dimensionen M12x20. Artnr 780929.

Så långt allt väl men jag lyckas bara hitta den för beställning. Däremot hittar jag Conturas M12x20 på Hornbach till en tredjedel av priset dessutom.

Är det någon som kan säga om den passar istället? Ska sitta i en korgventil så tappen måste passa i.



Vore skönt att få grejjerna på plats i helgen.
 
E
Svarar mig själv: verkar gå utmärkt. Möjligen är det lite olika längd trots samma enligt spec.
 
Jo, på tal om hålskruv / hålskruvar nu då, finns det nåt riktigt ändamålsenligt verktyg till att dra åt dessa, typ nåt VVS:are har? Eller är det mer outtalad praxis att man kör en morakniv lite på sniskan, alternativt en riktigt bred spårmejsel? Jag mätte just mellan "spårgreppet" i vår ho, och en flatmejsel måste fanimej vara minst 14 mm bredd för att ligga stadigt däremellan, och en Bahco sådan mejsel lös går på typ trehundra spänn, bara den. Är ju inga moment att tala om, så känns som att det borde finnas nåt specifikt "stubby" mejsel-likt verktyg för just den här typen av skruv, gjorde dock nyss ett försök att googla lite hej vilt men jag fick banne mig bet på den asså.
 
Det följde med ett verktyg (i plast) när jag köpte till mitt tvättställ. Ser ut som en vattenutkastarnyckel ungefär fast med mejselliknande vingar som passar i spåren. Men det är väl inte heller nån standard för hur hålskriven ser ut, vissa märken har ju insexa i stället t.ex.
 
Gew Gew skrev:
Jo, på tal om hålskruv / hålskruvar nu då, finns det nåt riktigt ändamålsenligt verktyg till att dra åt dessa, typ nåt VVS:are har? Eller är det mer outtalad praxis att man kör en morakniv lite på sniskan, alternativt en riktigt bred spårmejsel? Jag mätte just mellan "spårgreppet" i vår ho, och en flatmejsel måste fanimej vara minst 14 mm bredd för att ligga stadigt däremellan, och en Bahco sådan mejsel lös går på typ trehundra spänn, bara den. Är ju inga moment att tala om, så känns som att det borde finnas nåt specifikt "stubby" mejsel-likt verktyg för just den här typen av skruv, gjorde dock nyss ett försök att googla lite hej vilt men jag fick banne mig bet på den asså.
Jag använder en mässings nyckelbricka sådan som man fick av Danske Bank som gjorde att nån kunde lämna nycklarna i banken i fall man tappade bort dem.
Passar perfekt till uppdraget. Annars har jag hört att det funkar bra med en krona. Kanske den gamla variant men jag har inte provat.
 
  • Gilla
Gew
  • Laddar…
Hade problem att åtgärda en läcka då jag inte kom åt att lossa hålskruve och efter dragit fram hela verktygslådan, 5-56, vinäger, polygrip, skruvmejsel, tång, radiotång, torx, hammare. Så kom jag på att att formen liknade den på en universalnyckel. Unversalnyckeln passade perfekt i spåret.

Hoppas det hjälper nästa person som googlade hit.
Svart universalnyckel i metall i form av ett kryss, använd för att åtgärda läckor när andra verktyg som hammare och skruvmejsel inte fungerar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.